    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Solar grzeje podłogówką - pierwsze spostrzeżenia.
    Date: Sun, 14 Nov 2010 18:58:35 +0100

    Użytkownik "tarnus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:ibmipe$1obo$1@news2.ipartners.pl...
    > Niedawno wspominałem Mańkowi że w okresie przejściowym warto
    > by podłączyć solar pod podłogówkę. Są na jesień i wiosnę ale także i w
    > zimie

    Bardzo ciekawe doswiadczenie i jestem ciekaw szczogolow.
    Parenascie dni temu zmontowalem zestaw o jakim rozmawialismy, tj. dwa
    plaskie i jeden z takich dziadowskich, 21 rur. Aperytura nieco przekracza
    Twoje trzy plaskie co rekompensowaloby czesciowo mniejsza sprawnosc, wiec
    teoretycznie taki uklad mozna by potraktowac jako zblizony. Dopiero dzisiaj
    byl caly dzien slonca od ponad dwoch tygodni niemal ciaglego zachmurzenia.
    Probuje ustawic przeplyw by osiagnac max. z takiego zestawu. Kolektory
    ustawione pod katem 42 stopni, niestety konstrukcja na wiecej nie pozwala.
    Przeplyw poczatkowy 3 l/min. W godzinach porannych od rana do 10 - 11 po
    niecalych 2godz. pracy pompy wzrost temp. w zasobniku od 12C do 26, pozniej
    jakos to idzie wolniej. Zmniejszylem przeplyw do 2,5 l/min ustalajac temp.
    przewyzszenia grzania na poziomie 15C, na zewnatrz 13C i niestety musialem
    wyjechac. Byc moze wieksze przewyzszenie w tym przypadku to wrecz gwozdz do
    trumny sprawnosci, ale tez nie bylo za zimno. Z drugiej strony kolektor
    blizej zachodu bedzie mniej studzony przeplywem i cos tam wiecej wyciagnie
    ciagla praca. Po powrocie do domu temp. wody w zasobniku 42C, czas pracy
    pompy 6 godzin, kawal rur do zasobnika tylko w pojedynczej izolacji,
    niestety obserwacja temp. kolektora dalaby wiecej niz wartosci wynikowe z
    samego zasobnika. Nie wiem czy to dobry rezultat, bo moznaby sie spodziewac
    wiecej. Jednak skoro w zasobniku woda szybko osiagnela 26C to znaczy, ze ze
    sprawnoscia w tych temp. nie jest zle, bo aktualnie temp. zasilania
    podlogowki nie przekracza 23C, czyli teoretycznie by sie dalo. Praktycznie
    jakby braknie dnia na dalsze grzanie podlogi po zaladowniu zasobnika.
    Pamietajmy tez, ze to juz polowa listopada i prawie jestesmy w okresie
    najgorszego solarnego okresu grzewczego. Nawet od polowy stycznia moze byc
    juz lepiej.
    Dla porownania podaj jaka masz wartosc przeplywu w instalacji i jakie
    przewyzszenie.
    Ciekaw jestem na ile ma wplyw rozbieznosc kata pochylenia kolektorow,
    szerokosc geograficzna i wysokosc npm. miedzy naszymi instalacjami. Ja na
    wschod od Warszawy a Ty prawie w gorach. Niestety nie mam mozliwosci
    podniesienia kata pochylenia, a szkoda bo to mogloby co nieco poprawic.
    Obserwujac jednak pogode w listopadzie to jak do tej pory od poczatku
    miesiaca i tak nie wiele bym zyskal z uwagi na zachmurzenie. Od lutego wplyw
    ten staje sie juz mniejszy.
    No to tyle z moich poczatkowych obserwacji.