    From: "tarnus" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Solar grzeje podłogówką - pierwsze spostrzeżenia.
    Date: Mon, 15 Nov 2010 11:58:00 +0100

    news:ibp80a$9pa$1@news.onet.pl...

    > Przeplyw poczatkowy 3 l/min. W godzinach porannych od rana do 10 - 11 po
    > niecalych 2godz. pracy pompy wzrost temp. w zasobniku od 12C do 26,
    > pozniej jakos to idzie wolniej. Zmniejszylem przeplyw do 2,5 l/min
    > ustalajac temp. przewyzszenia grzania na poziomie 15C, na zewnatrz 13C i
    > niestety musialem wyjechac. Byc moze wieksze przewyzszenie w tym przypadku
    > to wrecz gwozdz do trumny sprawnosci, ale tez nie bylo za zimno.

    U mnie jest 3l/min a róznice temperatur dochodzą do 20stC. Gdy zmniejszę to
    przegrzewa kolektor a w lecie jeszcze bardziej co czyni że jego sprawność
    spada.
    Niemniej jednak musisz zdać sobie sprawę że mniejszy przepływ to z drugiej
    strony lepiej oddawane ciepło w wężownicy. Aby ustawić przepływ, najlepiej
    mierz temperaturę w dwóch miejscach. Tuż na powrocie z wężownicy oraz w
    zbiorniku na wysokości tego powrotu. Ustaw tak aby temp. powrotu wężownicy
    nie była większa niż około 3stC od temperatury w zbiorniku na tym poziomie.

    > Z drugiej strony kolektor blizej zachodu bedzie mniej studzony przeplywem
    > i cos >tam wiecej wyciagnie ciagla praca. Po powrocie do domu temp. wody w
    > pojedynczej izolacji,

    Nie jest tragiczne ale to cos za mało.
    U mnie po całej niedzieli na górze w zbiorniku 50stC a na dole 42stC i to
    pomimo ze córci zachciało się kąpieli w południe w wannie i jeszcze zrobiła
    dwa prania w pralce która podłączona jest do ciepłej wody a także zmywarka
    chodziła która też pod ciepłą wodę podłączona chodzi.

    > Pamietajmy tez, ze to juz polowa listopada i prawie jestesmy w okresie
    > najgorszego solarnego okresu grzewczego. Nawet od polowy stycznia moze byc
    > juz lepiej.

    Ja się nie nastawiam na jakieś osiągi w listopadzie czy grudniu w podłogówce
    gdyż widzę że tego słoneczka jak tylko świeci to wystarcza tak na styk dla
    samego zbiornika ale rok do roku zauważam że solar pokaże co potrafi w taki
    zimny już nocami wrzesień, październik, no i mroźny ale słoneczny luty no i
    może częściowo styczeń.

    > Ciekaw jestem na ile ma wplyw rozbieznosc kata pochylenia kolektorow,

    Ja mam 50st kąt pochylenia.
    Ściągnij sobie program kolektorek to ci się sporo wyjaśni. Program wylicza
    optymalne ustawienie kolektora i wskazuje spodziewane uzyski w
    poszczególnych miesiącach.

    Marek