    From: "tarnus" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Solar grzeje podłogówką - pierwsze spostrzeżenia.
    Date: Mon, 15 Nov 2010 22:24:36 +0100

    news:ibs69e$hdn$1@news.onet.pl...

    > A no tak, to wiem. Tylko, ze ta moja wezownica jakas chyba dluga jest, bo
    > regulacja to troche trwa.

    No i dobrze że długa bo powierzchnia wymiany większa.
    Moja ma pojemność 8l co w porównaniu z łączną pojemnością
    kolektorów 3l jest sporo.

    > Mam nieco inny sposob, skrecam przeplyw do momentu spadku temp. Jak temp.
    > przestaje spadac to znaczy, ze glikol ma temp. wyjscia wezownicy. Pozniej
    > zwiekszam nieco przeplyw do momentu wzrostu temp. i wlasciwie jest git.

    Fakt.

    >Problem niestety pojawia sie przy zachmurzonym niebie, kiedy przeplyw
    >ustawiony dla pelnego slonca okazuje sie zbyt duzy i sprawia, ze praca
    >ukladu zaczyna byc przerywana.

    Mój sterownik reguluje obrotami pompy w zakresie 100-50%.
    Regulacja jest w miarę liniowa i dość dokładnie pokrywa się ze wskazaniami
    rotametra.
    Tak więc 180l/h jest przy 100% i 90l/h to 50%

    > Latem i tak jest nadmiar, wiec mozna sobie pozwolic na wieksze straty
    > kolektora,

    Nawet dobrze jest zwiększyć przepływ latem aby niepotrzebnie nie przegrzewać
    kolektora
    bo przyczynia siię to do szybszej degradacji glikolu.

    > Dodatkowo kolektor prozniowy wymaga jak mi sie wydaje mniejszego przeplywu
    > niz plaski.

    Ja tu widzę mały problem z połączeniem płaskiego z próżniowym.

    > Teoretycznie wiekszy przeplyw to wiecej energii w czasie no ale przy
    > roznicy temp.

    Nie teoretycznie ale praktycznie. Jako przykład napiszę że dzisiaj
    kumplowi
    pokazywałem solar jak grzeje. W samo południe na próbę ręcznie przełączyłem
    zawór na podłogówkę i kolega dziwił się bardzo że wymiennik płytowy miał
    po stronie glikolu na zasilaniu 60stC a na powrocie 35stC podczas gdy po
    stronie kotłowej wymiennik miał na zasilaniu 21stC a na powrocie 35.
    Czyli jak widzisz w podłogę szło 35stC a nie 60stC.
    Kolega nie potrafił zrozumieć że są to dwa rózne obwody o róznych
    wielkościach
    przepływu i stąd różne temperatury.
    Po stronie glikolu przepływ wynosił 180l/h co przy takich różnicach
    temperatur
    dawało 4500W. Po stronie kotłowej przepływ jest stały i wynosi około 277l/h
    (pompa daje katalogowo max 700l/h ale trzeba uwzględnić opory podłogówki )
    przy 277l/h oraz 14st też mamy 4500W.

    >Dzis rano slyszalem jakby babelki powietrza w pompie i byc moze, ze
    >instalacja lekko sie zapowietrza.

    U mnie aby cały układ odpowietrzyć to muszę odkręcić odpowietrznik na
    kolektorze,
    czyli najwyższy punkt ale także muszę popuścić śrubunek na wejściu wężownicy
    do
    zbiornika aby odpowietrzyć wężownicę bo inaczej nie wypcha z niej całkiem
    powietrza.

    Marek