  • Data: 2010-06-18 08:38:06
    Temat: Re: Solary i opłacalność. Obliczenie.
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Jan Werbiński" <j...@t...bez.mai.la> napisał w wiadomości
    news:4c1b1dfd$0$17105$65785112@news.neostrada.pl...

    > Wniosek jest taki, że instalacja solarna opłaca się dla dużych obiektów,
    > rodzin wielodzietnych powyżej 6 osób, żłobków, basenów w ogródku itp. Nie
    > opłaca się dla statystycznych rodzin, w przypadku których jest to zwykła
    > chęć zrobienia wrażenia na sąsiadach.

    A czy solary musza sie opłacać?
    Ty bierzesz 1 prysznic na dobe
    Maniek mając solary może brać 1 prysznic co godzine i dodatkowo co dwa dni
    wymieniac wode 3000 l w basenia na podwórku wlewając ciepła wodę i nie drży
    z tego powodu czekajac na rachunek z elektrowni/gazowni
    To działa tak samo z ogrzewaniem.
    Ci co grzeja, prądem, gazem czy innym medium za które otrzymują regularne
    rachunki wg moich obserwacji lubią chłodno w domu, lubią rekraacyjne
    palenie w kominku itp.
    Ja np mam kocioł na paliwo stałe i pale drewnem. Na sezon kupuje 20m# drewna
    z czego faktycznie spalam ok15( tej zimy poszło dokładnie 16m3) Aktualnie za
    metr liściastego drewna pocietego na klocki płace ok 80zł. W zeszlym roku
    płaciłem 40zł za modtrzew i 50zł za liściaste.
    Roczny koszt ogrzewania u mnie to wiec 1200-1500zl.
    W związku z tym mam w nosie kombinowanie i ustawianie temeratur dziennych-
    nocnych zmn iejszanie temperatur w pomieszczeniach mniej uzywanych,
    wyłacznie ogrzewania na czas nieobecności i palenie rekraacyjne w kominku.
    Wodę do basenu tez dolewam ciepłą aby nie czekać dwie doby az się nagrzeje.
    A zimna to z tzw wodomierza ogrosdowego i kosztuje mnie 21,5zł za m3 wiec
    napełnienie basenu to równowartość dwóch piw
    Moze zabrzmi to rozrzutnie ale w takim układzie w nosie mam oszczedzanie na
    ogrzewaniu. Mało tego, w związku z tym że koszty ogrzewania sa u mnie
    znikome to będe miał jeszcze podgrzewany chodnik od furtki do drzwi i
    podjazd pod garaz.
    Wiem ż palenie drewnem to jakaś uciążliwość, rabanie, układanie dokładanie
    itp. ale za tą cene ja to akceptuje.
    Gaz mam w granicy działki praktycznie i jak kiedys znudzi mi się palenie
    drewnem to załozer kocioł gazowy( i pewnie wtedy podjazd odłącze od
    ogrzewania, polubie niższe temeratury i będe kręciła głowicami na grzejnich
    regularnie.

    To samo z solarami, skoro ciepła woda jest w dużych ilościach dostepna bez
    drżenia serca o rachunek który nadejdzie z elektrowni/ gazowni to mozna
    sobie komfortowo a nawet rozrzutnie ją uzywać.
    Zresztą nie wszystko trzeba rozpatrywać w kategoriach "czy to się opłaca"
    Niektórym na tej grupie spanie się nie opłaca bo swój czas licza 200zł za
    godzine.

    Krzysiek