    From: Adam Szendzielorz <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Solary oplacalne czy nie re: zbiornik cieplej wody
    Date: Sun, 12 Jul 2009 03:54:36 -0700 (PDT)
    <h2of0t$8bf$1@news.interia.pl> <h2pq70$mil$1@news.onet.pl>
    <d...@o...org.pl> <h2tk1h$7cl$1@news.onet.pl>
    <q...@o...org.pl> <h30dn5$5u2$1@news.onet.pl>
    <zw5akj7jq828$.dlg@oldfield.org.pl> <h32nnr$hdj$1@news.onet.pl>
    <1...@o...org.pl> <h381t0$u9o$1@news.onet.pl>
    <h39f31$9t5$1@news2.ipartners.pl> <h3a3ta$5gj$1@news.interia.pl>

    On 11 Lip, 15:44, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > No ale to jest 6kW, zwykle grzalki maja cos w okolicy 2kW. W sumie jedynym

    Atam zwykle.. Jaka kupisz taka bedzie ;) Ale fakt, ze np. grzalka 2kW
    z termostatem kosztuje 90 pln, a juz taka sama (no, to juz trzyfazowa)
    grzalka 5kW kosztuje 500 pln :) A jeszcze smieszniej - grzalka 9kW
    kosztuje juz tylko 40 pln wiecej, bo 540 pln ;-) Zastanawialem sie czy
    nie lepiej jakby mi w tym kolnierzu wstawili dwie mufki na dwie tanie
    grzalki po 2kW ale moglyby sie "zaklocac" :) Kupie chyba ~7kW i
    spokoj.

    [...]
    > wzrostu temp. wody w zasobnku. Czym innym jest zapewne przechowywanie 300L
    > wody o temp. 50C, a czym innym 70C i wiecej. Duzy zasobnik i wysoka temp. ma
    > sens chyba tylko przy solarach gdzie energia jest gratis. Nie trzeba wtedy
    > martwic sie zbytnio stratami zwlaszcza latem.

    Mozna tez zbiornik dodatkowo ocieplic - chocby welna mineralna,
    5-10cm. Groszowe sprawy, a straty duzo mniejsze :) Moj zbiornik przy
    50C wew i 20C zew ma deklarowana strate ~1,8kWh / dobe, czyli ~54kWh /
    miesiac - tj. liczac w drugiej taryfie po 26gr = 14 pln :) Przy 70C
    pewnie wyszloby z 30 pln.. Tak czy siak - ja uwazam ze jest wlasnie
    dokladnie odwrotnie - duzy zasobnik pozwala na trzymanie wiekszej
    ilosci wody o nizszej temperaturze i straty wyjda chyba mniejsze, a
    dodatkowo jak ktos uzywa - mozna korzystac z dobrodziejstw II tanszej
    taryfy, bez dogrzewania w dzien :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.