    From: Budyń <b...@r...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Solary przygruntowe
    Date: Wed, 21 May 2014 11:50:04 +0200

    news:llhrie$mcn$1@node1.news.atman.pl...
    > Czy istnieje jakiś powód dla którego solary muszę montować na dachu?
    >
    > Albowiem jest tak:
    >
    > 1) Mam za domem oświetloną scianę południową
    > 2) Mam tam masę miejsca na ścianie do wykorzystania
    > 3) Za ścianą w kotłowni jest baniak na wysokości 2m.
    > 4) Czyli ze może by nawet grawitacyjnie wciskało ciepło w baniak
    >
    > Chcę "postawic" solary po prostu na wysokości najniżej jak się da, byc
    > może z mechanizmem śledzącym słońce (co zmobilizuje mnie wreszcie do
    > zakupu spawarki).
    >
    > Widzę tylko zalety. A jakie to moze mieć wady?

    dach jako powierzchnia jest nie do wykorzystania, wiec jego koszt jest zero.
    Solary na gruncie zabierają teren mogący być rekreacyjnym. Jesli będa wisiec
    na scianie , to tylko bedą brzydkie :) wiec czemu nie.
    Sledzenie słońca - odpuść sobie, wprowadzasz drogi i ruchomy mechanizm, to
    sie musi popsuć :) (powiedział ten który sobie taki nadążny na dach dał)

    Jesienią słonce jest nisko, co z cieniem od sąsiada? Jesli szczere pole to
    ok.

    Podsumowując -jesli na scianie to dużo kolektorów w kącie zbliżonym do
    zimowego (prawie pionowe). Latem nie bedzie nadwyżki, bo kąt zły. Zimą
    wycisniesz wiecej bo kąt dobry. Zajma mniej miejsca ze względu na dosc
    pionowe ustawienie.

    b.