  • 1. Data: 2014-05-21 11:27:39
    Temat: Solary przygruntowe
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Czy istnieje jakiś powód dla którego solary muszę montować na dachu?

    Albowiem jest tak:

    1) Mam za domem oświetloną scianę południową
    2) Mam tam masę miejsca na ścianie do wykorzystania
    3) Za ścianą w kotłowni jest baniak na wysokości 2m.
    4) Czyli ze może by nawet grawitacyjnie wciskało ciepło w baniak

    Chcę "postawic" solary po prostu na wysokości najniżej jak się da, byc
    może z mechanizmem śledzącym słońce (co zmobilizuje mnie wreszcie do
    zakupu spawarki).

    Widzę tylko zalety. A jakie to moze mieć wady?

    PS. Mam już obciachowo zamontowaną antenę satelitarną na elewacji
    zamiast na kominie. Niestety sąsiedzi nie potrafią pojąć dlaczego dla
    mnie nie było kluczowe te kilka metrów "bliżej satelity". Teraz obciach
    byłby podwójny :)

  • 2. Data: 2014-05-21 11:35:49
    Temat: Re: Solary przygruntowe
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Sebastian Biały" napisał w wiadomości grup

    > Chcę "postawic" solary po prostu na wysokości najniżej jak się da, byc
    > może z mechanizmem śledzącym słońce (co zmobilizuje mnie wreszcie do
    > zakupu spawarki).

    > Widzę tylko zalety.

    Zalet jest jeszcze więcej - łatwiej czyścić, ośnieżać, konserwować.

    > A jakie to moze mieć wady?

    Wady widzę trzy: zabierają kawałek terenu, są bardziej podatne na
    uszkodzenie no i są bardziej narażone na cień jak sąsiad sobie posadzi
    topolę. Jeśli teren masz i cienia się nie spodziewasz to pozostaje tylko
    kwestia uszkodzeń. IMO warto, ale mnie nie słuchaj, bo ja bym na dachach w
    ogóle zabronił bo szpecą krajobraz. ()Anteny satelitarne zresztą też i są
    miejsca gdzie ich montaż na widoku jest zabroniony).

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2014-05-21 11:50:04
    Od: Budyń <b...@r...pl>

> [...]
    > zakupu spawarki).
    >
    > Widzę tylko zalety. A jakie to moze mieć wady?

    dach jako powierzchnia jest nie do wykorzystania, wiec jego koszt jest zero.
    Solary na gruncie zabierają teren mogący być rekreacyjnym. Jesli będa wisiec
    na scianie , to tylko bedą brzydkie :) wiec czemu nie.
    Sledzenie słońca - odpuść sobie, wprowadzasz drogi i ruchomy mechanizm, to
    sie musi popsuć :) (powiedział ten który sobie taki nadążny na dach dał)

    Jesienią słonce jest nisko, co z cieniem od sąsiada? Jesli szczere pole to
    ok.

    Podsumowując -jesli na scianie to dużo kolektorów w kącie zbliżonym do
    zimowego (prawie pionowe). Latem nie bedzie nadwyżki, bo kąt zły. Zimą
    wycisniesz wiecej bo kąt dobry. Zajma mniej miejsca ze względu na dosc
    pionowe ustawienie.

    b.

  • 4. Data: 2014-05-21 11:50:59
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 21 May 2014 11:35:49 +0200, Ergie

    > są bardziej podatne na uszkodzenie

    W jakim sensie? Że się na nie wdepnie? :P

    --
    Pozdor Myjk

  • 5. Data: 2014-05-21 13:49:21
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 21.05.2014 o 11:50 Budyń <b...@r...pl> pisze:

> [...]
    > dał)
    >
    > Jesienią słonce jest nisko, co z cieniem od sąsiada? Jesli szczere pole
    Ale i tak słońce słabo świeci, co zreszta można na sobie przetrenować że
    wieczorem da sie na nie spojrzeć bez problemu. A to oznacza że ono już
    prawie żadnej energii nie niesie.

> [...]
    > zimowego (prawie pionowe). Latem nie bedzie nadwyżki, bo kąt zły. Zimą
    > wycisniesz wiecej bo kąt dobry. Zajma mniej miejsca ze względu na dosc
    Popieram, a co do uszkodzeń, zawsze jak są na ziemi to łatwiej coś na nie
    spadnie niż są wyżej, mogą buć ale trzeba uważać.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 6. Data: 2014-05-21 15:41:37
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > W jakim sensie? Że się na nie wdepnie? :P

    1. Masz dzieci? Jak nie to nie zrozumiesz, jak tak to sam wiesz :-)
    2. Jeśli w punkcie 1 odpowiedziałeś twierdzącą to te dzieci kiedyś będą
    miały naście lat i będą urządzały grille/ogniska i inne imprezy będą się na
    nich bawić dobrze _lub_ grzecznie. Ja w młodości bawiłem się dobrze, więc
    nie oczekuję od innych by bawili się grzecznie :-)

    Pozdrawiam,
    Ergie

  • 7. Data: 2014-05-21 20:27:05
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "janusz_k" <J...@o...pl> napisał w wiadomości
    >Ale i tak słońce słabo świeci, co zreszta można na sobie przetrenować że
    >wieczorem da sie na nie spojrzeć bez problemu. A to oznacza że ono już
    >prawie żadnej energii nie niesie.

    niesie, niesie :) Wiadomo ze tego słonca jest znacznie mniej bo krócej i
    chmury, ale jesli juz jest to jest go sporo.
    Mam postawiony taki pomiar temperatury - czarna blacha pod osłoną
    przeźroczystą. 30grudnia nagrzała sie do 111stopni, 20 lutego do 115stopni,
    23 luty - 122stopnie.
    (czujnik ustawiony pod kątem 80stopni do poziomu)
    Podobny czujnik ustawiony 45st dał niedawno cos 127 stopni (a przecież jest
    20 stopni cieplej).

    Moc słonca zima jest spora :)

    b.

  • 8. Data: 2014-05-21 20:33:13
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-05-21 20:27, Budyń pisze:
> [...]
    > Mam postawiony taki pomiar temperatury - czarna blacha pod osłoną
    > przeźroczystą. 30grudnia nagrzała sie do 111stopni, 20 lutego do

    Cudnie. Szkoda, że zimą mamy średnio 5 dni słonecznych. PIĘĆ.

    --
    MN

  • 9. Data: 2014-05-22 00:23:47
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "Marcin N" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Cudnie. Szkoda, że zimą mamy średnio 5 dni słonecznych. PIĘĆ.

    zime wywalamy do kosza - ale jesienią i wiosną bedzie sie dogrzewac dom :)

    b.

  • 10. Data: 2014-05-22 07:51:34
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Sebastian Biały wrote:
> [...]
    > dla
    > mnie nie było kluczowe te kilka metrów "bliżej satelity". Teraz

    na ziemi w sensie "bezpośrednio na gruncie" czy może na jakimś stelażu
    wyżej? bo tak bezpośrednio na gruncie to jest spore ryzyko zniszczenia
    rozważ montaż na słupach, latem można pod solarami grila zrobić i
    wykorzystać je jako źródło cienia, w moim regionie widziałem solary
    prądowe tak ustawione

    jeffrey