    From: "Maniek4" <b...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Spadek temperatury w domu o 1 st...
    Date: Wed, 10 Feb 2010 23:51:18 +0100
    <hkq044$mfp$1@news.onet.pl> <hkpv6v$iin$1@news.interia.pl>
    <0...@a...googlegroups.com>
    <hkrf1o$893$1@news.onet.pl>
    <e...@v...googlegroups.com>
    <hksc3l$kcf$1@news.interia.pl> <hksebk$b86$1@mx1.internetia.pl>
    <hksctp$lbr$1@news.interia.pl> <hksh3f$akd$1@mx1.internetia.pl>
    <hksj5v$so9$1@news.interia.pl>
    <9...@g...googlegroups.com>
    <hkto48$ngu$1@mx1.internetia.pl>
    <hktqj3$peg$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hktr1e$mou$1@news.interia.pl>
    <hku53r$j6s$1@mx1.internetia.pl> <hkuohv$ahr$1@news.interia.pl>
    <hkuuma$6pb$1@mx1.internetia.pl> <hkute6$gk3$1@news.interia.pl>
    <a...@v...googlegroups.com>
    <hkuulp$i2e$1@news.interia.pl> <hkv1nm$4aa$1@mx1.internetia.pl>

    news:hkv1nm$4aa$1@mx1.internetia.pl...

    > Nie ma sily, jesli obnizysz temperature musisz zuzyc mniej energii,
    > zgodnie z prawami fizyki. BTW wiekszosc ludzi, ktorych znam dwukrotnie
    > obniza temperature - na noc i czas nieobecnosci. Dlatego zreszta wszystkie
    > sterowniki pokojowe pozwalaja na wprowadzanie dwoch niezlaznych stref
    > ochlodzenia na dzien.

    Ghost, to nie ma sensu.
    Takie cykle maja ekonomiczne uzasadnienie tylko podczas dluzszych
    nieobecnosci kiedy zyskow mozna doszukiwac sie z mniejszej roznicy
    temperatur zewn. i wewn, ale doba to zdecydowanie za krotko. Dobowo przy
    dzisiejszych systemach grzewczych to wylacznie straty. Kiedy kotlem steruje
    termostat on/off to moze i jakos to wyjdzie bo tak czy tak dziala to zero
    jedynkowo, ale coraz mniej jest takich ukladow. Te dobowe straty wiaza sie z
    tym, ze dom stygnie wolno, a zmiana zadanej temp. na wyzsza skutkuje
    wylacznie dazeniem systemu do osiagniecia zadanej mozliwie najszybciej
    zwiekszajac znacznie moc. Nawet robilem testy w ciagu tej zimy. Na
    sterowniku ustawiona najnizsza temp. 8,5C i taka jest w domu. Sterowanie w
    oparciu o temp. zewn. korygowane temp. wewnetrzna. Zasilanie podlogowki
    przyjmijmy 12C, kociol minimalna moc 6kW wlaczany cyklicznie. Po zwiekszeniu
    temp. o 1,5C do 10C temp. zasilania podlogowki to juz dwadziescia pare C i
    moc kotla przekracza 40%. Oczywiscie moc sukcesywnie bedzie spadac, ale
    podlogowka na zmiane zareaguje co najmniej po godzinie a kociol pierwszy raz
    wylaczy sie moze po trzech godzinach. Przez ten caly czas kociol spali
    znacznie wiecej gazu. Zupelnie inaczej sprawy sie maja jak bede zwiekszal
    temp. o 0,5C w dluzszym czasie. Kociol tego prawie nie zauwaza. Niestety
    osiagniecie tych 10C bedzie trwalo znacznie dluzej. Mozna by pomyslec, ze te
    postoje rekompensuja wyzsza poczatkowa moc, ale niestety tak nie jest.
    Bilansem energetycznym na pewno tak, ale w calkowicie roznym czasie. Pewnie
    zyskow jakichs mozna by sie doszukiwac w domach malobezwladnych, ale to poki
    co u nas mniejszosc, zreszta ma inne swoje wady ktore dla mnie sa wieksze
    jak ew. zalety. Z drugiej strony na kazda szybsza zmiane temp. wewn.
    zareaguje wieksza moca, wiec te oszczednosci tez nie sa takie pewne.

    Pozdro.. TK