    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Mon, 6 Feb 2017 00:37:23 -0800 (PST)
    Subject: Re: Średnia temp. dobowa
    From: s...@g...com

    W dniu sobota, 4 lutego 2017 18:05:22 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
> [...]
    Wtedy do sąsiednich pomiarów mozna dodac wage.

    pomierzyła całą dobę przez miesiąc i nie udało sie zarejestrowac poprawnie 3
    pomiarów. Do tego wiemy które trzy sa niepoprawne.

    > przykład? prosze bardzo:
    > temeperatura rosnie liniowo od 0 do 100 stopni w ciągu 10godzin.
    > Srednia temperatura to 50stopni.
    > Wzór na temperature średnią musi dac prawidłowy wynik niezależnie ile i kiedy
    zostanie wykonanych pomiarów.
    > Jesli pomiary robione sa w równych odstepach to wzór sie upraszcza do sredniej
    arytmetycznej. Ale to jest pewne załozenie ograniczające a wzór ma dzialac zawsze, bo
    fizyczne pomiary niekoniecznie tak dzialają, czujniki mają sie prawo zawiesic itp.
    > Powiedzmy 10pomiarów w ciągu pierwszej godziny, a potem jeden na godzine.
    > Napisz i podaj wzór, bo srednia arytmetyczna nie zadziala :)

    No przeca napisałem że w takich sytuacjach można pomiary "owagować". Tam wyżej.

    Tylko trzeba najpierw wiedzieć że zmiana temperatury jest jakaś co sobie bez
    komentarza przyjąłeś.

    w przypadku pogody takiego założenia sie zrobić nie daje bo temperatura zmienia sie
    cyklicznie a do tego nie do końca przewidywalnie...

    Prościej mierzyć równo i gęsto. Jak wypadnie 1% pomiarów (IMHO sporo) to i tak wiele
    sie średnia nie zmieni (o ile nie wypadnie np. 60 minut w południe z całej doby...

    Srednia jest dosyc stabilna jako wskaźnik...

    Nawet RRD w sobie nie stara sie takich fanaberii robić samo z siebie. Tam możesz
    sobie zdefiniować pare dodatkowych serii z różnymi gradacjami. Wtedy jak nie masz
    sredniej minutowej to mozesz sie posilic srednią 5 minutową. Ale to se musisz sam
    przewidzieć i rrd tak zdefiniować aby tak sobie dane zbierało...

    Tak czy siak zastosowania wag do liczenia sredniej temperatury w pomiarach
    automatycznych w domu to ja nie widze. Dac sie da bo czemu nie ale potrzeba raczej
    nikła...