    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Średnia temp. dobowa
    <4...@g...com>
    <o79fu6$kmo$1@node1.news.atman.pl>
    Date: Mon, 6 Feb 2017 11:15:38 +0100

    Pan Jacek napisał:

> [...]

    Tutaj zauważę, że meteorologia niejako z definicji zajmuje się pomiarami
    zjawisk "z sufitu".

    > Spokojnie, tylko chcę wyklarować co to jest ta średnia temperatura.
    > Ja bym postawił termograf i na podstawie jego zapisu miałbym średnią
    > temperaturę, jako całkę po czasie.
    > Jak mierzymy co jakiś czas "punktowo" i nie wiadomo za dobrze, jak się
    > temperatura zmieniała w czasie, to tak średniej dobrze nie zmierzymy.

    Ja w pomiarach meteorologicznych stosowałem zawsze średnią arytmetyczną
    liczoną z równomiernie rejestrowanych próbek. Niektórzy nazywają te
    rachunki "całkowaniem numerycznym", więc wszystko się zgadza. Jeśli
    jakaś próbka wypadła (co się zdarza i było przewidziane), to algorytm
    brał wartość aproksymowaną na podstawie próbek sąsiednich, a nie dawał
    wag wybranym próbkom.

    Akurat temperaturą nigdy się nie zajmowałem, tylko bardziej fikuśnym
    wielkościami, ale metodologia wszędzie jednaka. Uśrednia się zawsze,
    bo nawet gdy dane rejestrowane są co minutę, to i tak pomiary odbywają
    się częściej, na przykład co sekundę. Ta operacja matematyczna redukuje
    błędy pomiarowe i inne szumy.

    --
    Jarek