    From: "tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Stary budynek - czy sens remontować ???
    Date: Fri, 23 Jan 2009 05:43:23 +0100
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    >    Budnek jest z 1910 roku, murowany materiał cegła i kamień wapienny do
    remontu, pokryty eternitem, w pomieszczeniach obecny grzyb.
    > Moje pytania czy są skuteczne środki eliminacji grzyba w pomieszczniach ?
    (oczywiście zakładamy ,że wyeliminowano czyznniki grzybotwórcze czyli założono
    prawidłowe ogrzewanie, izolację fundamentu, izolację ścian zewnętrznych,
    wymieniono pokrycie dachowe)
    > Czy przy wymianie pokrycia dachowego z eternitu można otrzymać pomoc np. z
    BOŚ-u , czy istnieje jakakolwie  pomoc w ramach utylizacji eternitu ?

    > Z góry serdecznie dziękuje za odpowiedzi !
    > Marek

    Ja tez znam ten "bol" i przywiazanie do staroci. Wiec radze Ci remontowac.
    Wiekszosc radzi zburzyc i stawiac od nowa... Niestety to juz nigdy nie bedzie
    to samo.
    Jednak podajesz za malo danych, trzeba zgadywac. Zgaduje, ze nie ma piwnic, ze
    teren jest rowninny, poziom wody gruntowej wysoki i dach przecieka.
    Z drugiej strony sama robota papierkowa przy budowie raczej do przyjemnych
    nie nalezy i ja wole juz lopata kopac, niz sie uzerac, projektowac, zmieniac,
    konsultowac i placic za cos, z czego zadnego pozytku oprocz zaspokojenia
    potrzeb biurokracji nie ma. Elektryka zapewne jest, zatem bedziesz instalacje
    naprawial a nie projektowal i zlecal wykonanie w cenie po stowie za punkt.
    Dom sobie stoi te 100 lat i zapewne stal bedzie jeszcze kilkaset, pod
    warunkiem, ze tak jak piszesz jestes w stanie odkopac fundamenty, zalozyc
    drenaz, nalepic na goraco izolacje zewnetrzna scian fundamentowych, chociaz
    zastanawiwm sie czy w przypadku muru cegla/kamien wapienny jest to niezbedne a
    to z uwagi na fakt, iz kamien wapienny jest szczelny i podciag kapilarny w nim
    jest ograniczony. Za to ma duze zalety zdrowotne. Oczywiscie podlogi trzeba
    nowe, na keramzycie moze, wiezbe tez zapewne trzeba czesciowo wymienic ale to
    sa remonty a nie budowa. A ten tylko wie co to jest budowa, kto buduje czy
    budowal.
    No i mieszkajac pod lasem bedziesz raczej prowadzil zycie po staremu w sensie
    moze koza lub piec opalany drewnem a nie olej opalowy, gaz czy ekogroszek...
    W sumie trudno wiecej powiedziec; trzebaby to widziec, moze jakies zdjecia
    zrob wtedy zapewne dyskusja bedzie bardziej efektywna.
    Odnosnie eternitu to ja zlecalem kilkuosobowemu zespolowi wymiane pokrycia na
    blachodachowke. Oni na sznurkach te plyty faliste na dol spuszczali i pieknie
    pod plotem poukladali. Ja w tym czasie zlozylem wniosek do gminy; przyjechali
    chlopcy, ktorzy to zabrali i wywiezli gdzies w cholere za darmo. Wczesniej
    sasiad je zlustrowal i chyba z polowe zachamecil bo mu na dach szopy spasowaly
    za co tylko pol litra postawil. Tak, ze z tym nie ma klopotu.
    W sumie glosuje za remontem. Pzdr.