  • 1. Data: 2009-01-22 18:36:19
    Temat: Stary budynek - czy sens remontować ???
    Od: "Marek" <d...@p...onet.pl>

    Witam !

    Piszę do Szanownych Czytelników tej grupy by zaczerpnąć rady, opini w kwestii
    ratowania i modernizacji starego budynku jakim jest stara leśniczówka z którą jestem
    mocno związany emocjonalnie do tego stopnia ,iż chciąłbym w niej zamieszkać. Ale jak
    już wspomniałem zastanawiam się czy da się ze stanem tegoż budynku "wygrać ,czy cała
    gra jest warta przysłowiowej świeczki" i czy faktycznie warto podejmować takie
    działania?
    Budnek jest z 1910 roku, murowany materiał cegła i kamień wapienny do remontu,
    pokryty eternitem, w pomieszczeniach obecny grzyb.
    Moje pytania czy są skuteczne środki eliminacji grzyba w pomieszczniach ? (oczywiście
    zakładamy ,że wyeliminowano czyznniki grzybotwórcze czyli założono prawidłowe
    ogrzewanie, izolację fundamentu, izolację ścian zewnętrznych, wymieniono pokrycie
    dachowe)
    Czy przy wymianie pokrycia dachowego z eternitu można otrzymać pomoc np. z BOŚ-u ,
    czy istnieje jakakolwie pomoc w ramach utylizacji eternitu ?

    Z góry serdecznie dziękuje za odpowiedzi !
    Marek

  • 2. Data: 2009-01-22 18:59:45
    Temat: Re: Stary budynek - czy sens remontować ???
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com>

    Radziłbym raczej staroć wyburzyć i na jej miejscu postawić nowy budynek,
    zaprojektowany w podobnym stylu, by uczynić zadość sentymentom, ale
    wygodny, nowoczesny, zdrowy i tańszy w eksploatacji. Mozna pozostawić
    charakterystyczne elementy małej architektury i zgrabnie wkomponować je w
    zmodernizowany układ przestrzenny. Można skopiować konkretne rozwiązania,
    detale ze starego budynku. Ale nie warto inwestować w ruinę

    BOŚ dofinansowuje utylizację eternitu, ale dla podmiotów zbiorowych -
    spółdzielni, wspólnot, TBSów itd.

    T.

  • 3. Data: 2009-01-22 19:09:57
    Od: "Kudlaty" <t...@n...onet.pl>

    Użytkownik "Marek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
[...]

    Nie warto. Wyburzyc. Postawic nowy. Eternit wpakowac w podjazd lub w inne
    betonowe cos.
    Eternit sam z siebie nie jest szkodliwy. Szkodliwy jest pyl przy jego
    cieciu. (notabene tak jak welna szklana).
    Na marginesie do dzisiaj w miastach sa rury z azbestem do wody pitnej.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2009-01-22 19:15:45
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Marek pisze:

    > Budnek jest z 1910 roku, murowany materiał cegła i kamień wapienny
    > do remontu, pokryty eternitem, w pomieszczeniach obecny grzyb.

    Teoretycznie jest możliwość usunięcia grzyba, tyle że wiąże się to ze
    sporym nakładem środków. Ktoś podpowiedział by stary budynek wyburzyć a
    na jego miejscu postawić nowy. To jest rozwiązanie najprostsze, ale może
    być nieakceptowalne. Dla mnie bynajmniej byłby to całkiem inny budynek,
    podróba. Jeśli stan murów nie jest zły, to może okazać się lepszym
    rozwiązaniem kapitalny remont - skucie tynków wewnętrznych (rozumiem że
    elewacja to naga cegła ?), wymiana posadzek i stropów, wymiana stolarki
    okiennej i wewnętrznej, wymiana instalacji. W zasadzie zostaje fundament
    oraz mury. Nawet dach do remontu, a w szczególności więźba. Kominy do
    przezbrojenia (oczyszczenie i wstawienie wkładów). Izolacja fundamentów.
    Drenaż. To tak na szybko... ;)

    > czyli założono prawidłowe ogrzewanie, izolację fundamentu,
    > izolację ścian zewnętrznych, wymieniono pokrycie dachowe)

    Wentylacja przede wszystkim. Grzyb zaczyna swój żywot od odpowiedniego
    poziomu wilgoci i ten parametr należy kontrolować. Na początku więc dom
    trzeba będzie osuszyć a to troszkę prądu pociągnie.

    > Czy przy wymianie pokrycia dachowego z eternitu można otrzymać pomoc
    > np. z BOŚ-u , czy istnieje jakakolwie pomoc w ramach utylizacji eternitu ?

    Gmina powinna dostarczyć Ci wszelkich informacji, bo zwykle to ona
    posiada odpowiednie programy pro-eko. To samo dotyczy dotacji na
    modernizację systemu ogrzewania na niskoemisyjne. W komórce
    odpowiedzialnej za środowisko powinni Ci udzielić szczegółowych informacji.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 5. Data: 2009-01-22 20:45:18
    Od: Pan Papkin <p...@z...pl>

    Marek pisze:
> [...]
    > //
    > /Z góry serdecznie dziękuje za odpowiedzi !/
    izolacja fundamentów i scian (pionowa, pozioma)
    wymiana elementów drewnianych (konstrukcja stropów, schody, dachu,
    stolarka otworowa, podłogi)
    ocieplenie ścian, stropów, dachu
    instalacje (wentylacja, ogrzewanie, elektryczna, wodna, ew. inne)
    odbudowa dachu, naprawa tynków zewn. wew,

    to są pozycje jakie znajdą się w kosztorysie i będą słono kosztować,
    wymiana konstrukcji dachowej może być konieczna, bo jeśli w
    pomieszczeniach jest grzyb, świadczy to o zawilgoceniu i braku
    wentylacji, co raczej nie wpłynęło najlepiej na konstrukcje stropu,
    dachu itd.

    niektóre elementy budynku ze względu na jego przedwojenny charakter mogą
    być szczególnie cenne, jak na przykład okna i drzwi. plastikowe raczej
    nie będą fajnie i sentymentalnie wyglądać a wymiary niekoniecznie muszą
    być typowe. Odtworzenie w miarę wierne oryginałów będzie wymagało
    nakładów i poszukiwań fachowca któremu się będzie chciało

    główny problem jaki napotkasz to konieczność bardzo poważnej ingerencji
    dosłownie w całą konstrukcję budynku (zwykle ludzie mówią że zaczeli od
    drobiazgów, ale czego się tknęli to trafiali na minę...)żeby doprowadzić
    go do wymagań współczesnego komfortu i ekonomii a to może być mocniejszy
    argument od sentymentu...

    na ale ktoś musi ratować zabytki chociaż nie ma to wymiaru biznesowego

    PP

  • 6. Data: 2009-01-22 20:50:45
    Od: Pan Papkin <p...@z...pl>

    Pan Papkin pisze:
> [...]
    > argument od sentymentu...
    >
    > na ale ktoś musi ratować zabytki chociaż nie ma to wymiaru biznesowego

    aha byłbym zapomniał, przy tym wszystkim problem eternitu jest
    zaniedbywalny. dotacji nie będzie, najlepiej poszukaj w internecie jak
    bezpiecznie usunąc eternit z dachu, spakuj na europaletach zgodnie z
    instrukcją i oddaj firmie utylizującej - koszt około 1000zł za kontener.

  • 7. Data: 2009-01-22 23:48:27
    Od: szwagier <k...@p...fm>

    Marek pisze:
> [...]
    > //
    > /Z góry serdecznie dziękuje za odpowiedzi !/
    A na ile wyceniasz sentymenty?
    Bo dla mnie sa "bezcenne" wiec uznalbym ze warto.

    szwagier

  • 8. Data: 2009-01-23 04:43:23
    Od: "tornad" <t...@o...net>

> [...]
    BOŚ-u , czy istnieje jakakolwie  pomoc w ramach utylizacji eternitu ?

    > Z góry serdecznie dziękuje za odpowiedzi !

    Ja tez znam ten "bol" i przywiazanie do staroci. Wiec radze Ci remontowac.
    Wiekszosc radzi zburzyc i stawiac od nowa... Niestety to juz nigdy nie bedzie
    to samo.
    Jednak podajesz za malo danych, trzeba zgadywac. Zgaduje, ze nie ma piwnic, ze
    teren jest rowninny, poziom wody gruntowej wysoki i dach przecieka.
    Z drugiej strony sama robota papierkowa przy budowie raczej do przyjemnych
    nie nalezy i ja wole juz lopata kopac, niz sie uzerac, projektowac, zmieniac,
    konsultowac i placic za cos, z czego zadnego pozytku oprocz zaspokojenia
    potrzeb biurokracji nie ma. Elektryka zapewne jest, zatem bedziesz instalacje
    naprawial a nie projektowal i zlecal wykonanie w cenie po stowie za punkt.
    Dom sobie stoi te 100 lat i zapewne stal bedzie jeszcze kilkaset, pod
    warunkiem, ze tak jak piszesz jestes w stanie odkopac fundamenty, zalozyc
    drenaz, nalepic na goraco izolacje zewnetrzna scian fundamentowych, chociaz
    zastanawiwm sie czy w przypadku muru cegla/kamien wapienny jest to niezbedne a
    to z uwagi na fakt, iz kamien wapienny jest szczelny i podciag kapilarny w nim
    jest ograniczony. Za to ma duze zalety zdrowotne. Oczywiscie podlogi trzeba
    nowe, na keramzycie moze, wiezbe tez zapewne trzeba czesciowo wymienic ale to
    sa remonty a nie budowa. A ten tylko wie co to jest budowa, kto buduje czy
    budowal.
    No i mieszkajac pod lasem bedziesz raczej prowadzil zycie po staremu w sensie
    moze koza lub piec opalany drewnem a nie olej opalowy, gaz czy ekogroszek...
    W sumie trudno wiecej powiedziec; trzebaby to widziec, moze jakies zdjecia
    zrob wtedy zapewne dyskusja bedzie bardziej efektywna.
    Odnosnie eternitu to ja zlecalem kilkuosobowemu zespolowi wymiane pokrycia na
    blachodachowke. Oni na sznurkach te plyty faliste na dol spuszczali i pieknie
    pod plotem poukladali. Ja w tym czasie zlozylem wniosek do gminy; przyjechali
    chlopcy, ktorzy to zabrali i wywiezli gdzies w cholere za darmo. Wczesniej
    sasiad je zlustrowal i chyba z polowe zachamecil bo mu na dach szopy spasowaly
    za co tylko pol litra postawil. Tak, ze z tym nie ma klopotu.
    W sumie glosuje za remontem. Pzdr.

  • 9. Data: 2009-01-23 06:47:06
    Od: u...@y...com

    Nowy dom konieczna masa papierów czasu i pieniedzy i nawet jak będzie
    wyglądał jak stary to i tak będzie nowy
    Remont masa pieniedzy i czasu.
    Dla mnie 4:2 na korzyść starego domu.

    Tak z ciekawości jak wysoko masz sufit?

  • 10. Data: 2009-01-23 07:38:00
    Od: "Krzysiek" <k...@z...com.pl>

> [...]
    > Czy przy wymianie pokrycia dachowego z eternitu można otrzymać pomoc np. z
    > BOŚ-u , czy istnieje jakakolwie pomoc w ramach utylizacji eternitu ?

    kilka lat temu dostałem po dziadku 100 letni dom
    tyle, że ten był suchy i bez grzyba.
    zrobiłem generalny remont tj:
    - nowe tynki i posadzki
    - nowy dach wraz z więźbą
    - nowe wszystkie instalacje
    - ocieplenia
    - schody
    też miałem sentyment bo wychowałem się w tym domu.
    teraz jak już mieszkam kilka lat, to dochodzę do wniosku, że budowałbym
    nowy.
    Koszt niewiele mniejszy niż przy budowie nowego a nowy to jednak nowy.
    Nowy budujesz jak chcesz.
    Tyle, że dochodzi jeszcze koszt rozbiórki i wywozu oraz koszt postawienia
    stanu surowego nowego domu.

    Pozdrawiam
    Krzysiek