    From: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Sterownik do pieca - czym on własciwie steruje?
    Date: Sun, 3 Oct 2021 09:51:01 +0200

    > Kolego ToMaszu Twoje myślenie jest błędne.
    Bardzo dziękuję koledze za kulturalną krytykę

    > Zmniejszysz deltę to zmniejszy się też pojemność termiczna układu
    > grzewczego. Ponieważ kocioł ma jakąś minimalną moc grzewczą większą od
    > zera to kocioł będzie mocniej taktował, a przez to będzie spalał więcej
    > gazu i jego efektywność spadnie.
    wygląda to jak wiedza z wikipedii albo z broszury kotła. jeśli kocioł
    pracuje w idealnych warunkach, taktuje załóżmy 30 razy na dobę. jeśli
    nie - taktuje 60 razy na dobę. różnica w spalaniu? 30 sekund pracy
    pieca. owszem - jest. ale ma swój wymiar w złotówkach. taki sam wymiar w
    złotówkach ma cały osprzęt nie będący kotłem, rurą i kaloryferem, który
    poprawia parametry pracy kotła.

    > Najlepiej jest tak dobrać grzejniki, aby uzyskać jak największą deltę
    > pomiędzy zasilaniem, a powrotem, a jednoczęśnie aby grzejnik cała
    > powierzchnią oddawał ciepło.
    dokładnie tak! zgadzamy się? Nie. bo to znowu hasło z broszury
    producenta kotła. oczywista oczywistośc. ja w pewnej lokalizacji
    poprawiam ten prametr wentylatorem. da się? da, tylko po co? Nie lepiej
    dać większy kaloryfer ?

    > Aby kocioł pracował w kondensacji wystarczy, że temperatura powrotu
    > będzie niższa niż 57'C.
    skąd to wiesz? wikipedia?

    tu masz najprostszy wykres sankeya

    https://miroslawmamczur.pl/wp-content/uploads/2020/1
    0/title-735x400.png

    gruba strzałka to ogrzewanie mieszkania, chuda to energia która idzie w
    komin. nie bardzo możemy zmniejszyć przepływ, możemy zmniejszyć
    temperaturę. niestety w całym układzie CO. tyle że nie z 28 na 20, ale z
    60 na 35. jak zmniejszyć temperaturę grzejników nie zmniejszając
    wydajności? zwiększyć skuteczność wymiany grzejnik - powietrze. w domu -
    podłogówka lub duże kaloryfery. Aluminiowe mają zajebiście większą
    powierzchnie wymiany w stosunku do płytowych.
    w zeszłych latach, od 2002 roku, rachunki za gaz płacę ok 1000-1300zł.
    teraz robię fotki gazomierzom, za jakiś czas będę miał dokładne
    wyliczenia ile płacę za ogrzewanie.

    Wszystko co piszesz jest z grubsza prawdą. z niewielkim nastawieniem na
    poprawę parametrów pracy kotła, niekoniecznie człowieka. znaczy na końcu
    jest człowiek, ale to on musi swoją kasą zapewnić najpierw komfort
    kotła, potem swój. robiąc instalacje - nie pierdziele sie w takie
    szczegółowe wyliczenia, wiedząc że rurka kosztuje złotówkę (teraz jest
    trochę droższa) a żeberko kaloryfera 5zł. kocioł nie wie, czy mam 40m2,
    czy mam 140m2. jak wiem ze jest dobrze bo mało płacę, kotła nie
    zajechałem ani jednego.

    Dziękuję za zachowanie kultury. na serio. szacunek

    ToMasz