    Subject: Re: Sterownik do pieca - czym on własciwie steruje?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Sun, 3 Oct 2021 12:06:27 +0200

    W dniu 2021-10-03 o 09:51, ToMasz pisze:

    > wygląda to jak wiedza z wikipedii albo z broszury kotła. jeśli kocioł
    > pracuje w idealnych warunkach, taktuje załóżmy 30 razy na dobę. jeśli
    > nie - taktuje 60 razy na dobę. różnica w spalaniu? 30 sekund pracy
    > pieca. owszem - jest. ale ma swój wymiar w złotówkach. taki sam wymiar
    > w złotówkach ma cały osprzęt nie będący kotłem, rurą i kaloryferem,
    > który poprawia parametry pracy kotła.

    Masz rację, że czasami z tym taktowaniem ludzie przesadzają jak walczą z
    taktowaniem 60 razy na dobę i chcą uzyskać 30 razy. Mamy tu częsty
    przykład na grupie takich ludzi.

    Tyle, że ja nie piszę o takich przypadkach.

    To nie jest wiedza z Wikipedii ani z broszury, to jest wiedza praktyczna
    podparta sporą wiedzą teoretyczną i moje własne doświadczenia.
    Wielokrotnie byłem proszony o rozwiązanie problemów z taktującymi
    kotłami z powodu przewymiarowania instalacji. Jeżeli zaś chodzi o
    taktowanie to kotły potrafiły się załączać i wyłączać co
    kilkanaście-kilkadziesiąt sekund na okres kilku-kilkunastu sekund i to
    nawet przy podłogówkach.

    Podłogówki potrafiły być tak przewymiarowane, że żeby nie przegrzać domu
    przy temperaturze zewnętrznej ok. 0'C to temperatura zasilania musiała
    być na poziomie 25-27'C. Na powrocie woda miała taką samą temperaturę,
    albo o kilka dziesiątych 'C niższą.

    Zamiast rachunków 2,5-3 tys. zł jakie wynikały z obliczeń audytu
    energetycznego, ludzie płacili po 3,5-5 tys.zł.

    > dokładnie tak! zgadzamy się? Nie. bo to znowu hasło z broszury
    > producenta kotła. oczywista oczywistośc. ja w pewnej lokalizacji
    > poprawiam ten prametr wentylatorem. da się? da, tylko po co? Nie
    > lepiej dać większy kaloryfer ?

    Większy grzejnik to wyższy koszt zakupu. Dołożysz ze 2-3 tys. zł, a
    uzyskasz teoretycznie zysk na poziomie 0,5-2% czyli kilkadziesiąt
    złotych w skali roku. Ile lat będzie się zwracała ta inwestycja?

    Projekt instalacji jest kompromisem pomiędzy kosztem jej budowy,
    uzyskiwanymi oszczędnościami, a komfortem użytkowania.

> [...]
    > teraz robię fotki gazomierzom, za jakiś czas będę miał dokładne
    > wyliczenia ile płacę za ogrzewanie.
    >
    > Wszystko co piszesz jest z grubsza prawdą. z niewielkim nastawieniem
    > na poprawę parametrów pracy kotła, niekoniecznie człowieka. znaczy na
    > końcu jest człowiek, ale to on musi swoją kasą zapewnić najpierw
    > komfort kotła, potem swój. robiąc instalacje - nie pierdziele sie w
    > takie szczegółowe wyliczenia, wiedząc że rurka kosztuje złotówkę
    > (teraz jest trochę droższa) a żeberko kaloryfera 5zł. kocioł nie wie,
    > czy mam 40m2, czy mam 140m2. jak wiem ze jest dobrze bo mało płacę,

    Jeżeli chodzi o przepływ to obecnie każdy kocioł gazowy wyposażony jest
    w pompę sterowaną elektronicznie (taki wymóg Unii Europejskiej) i
    naprawdę nie ma najmniejszego problemu tak wyregulować układ, aby był
    jak najbardziej wydajny. Co ciekawsze po jednokrotnym wyregulowaniu,
    dalej kocioł dba, aby pompa pracowała wydajnie (ani za szybko, ani za
    wolno) w zależności zapotrzebowania energetycznego.

    > Dziękuję za zachowanie kultury. na serio. szacunek
    >
    > ToMasz

    Nigdy nikomu nie ubliżam i nie obrażam jak sam nie jestem obrażany.
    Kiedy jestem obrażany nie pozostaję dłużny i nie przebieram w środkach.
    Miej to proszę na uwadze.