    From: Ikselka <i...@g...pl>
    Subject: Re: Stop GMO!
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Date: Sun, 30 Jan 2011 20:56:23 +0100

    Dnia Sun, 30 Jan 2011 17:25:51 +0100, Witek napisał(a):

    > Ikselka used his keyboard to write :

    > Taaa, a w czym jest lepsza przypadkowa mutacja od tej dokładnie
    > zaplanowanej i kontrolowanej?

    W tym, że jest wewnątrzgatunkowa. Nie zmiesza się w naturze papryka z
    koniem ani człowiek ze świnią. A tymczasem człowiek już wypaprał
    świnioluda, po tym jak ujrzały swiatło dzienne "pomidor z genem ryby,
    ziemniak z genem meduzy, ryż z genem człowieka, kukurydza z genem
    bakterii".
    http://helfeo.pl/zdrowe-odzywianie/manipulacje-genet
    yczne/

    > Nie uważam, żeby GMO było lekiem na całe
    > zło świata, ale każda nowa odmiana to modyfikacja genetyczna, często
    > uzyskiwana poprzez zastosowanie technik zwiększających ich
    > występowanie.

    "Bo wolność nie oznacza swobody robienia wszystkiego!

    Stosowanie inżynierii genetycznej wywołuje wzrost substancji trujących,
    alergenów, związków zakłócających
    reakcje organizmów na lekarstwa - a zwłaszcza nienaturalne powoływanie do
    istnienia zdolnych do rozmnażania form, wyposażonych w nowe cechy. Te formy
    wydostają się z laboratoriów i zakładów przetwórczych przez ścieki, wyziewy
    gazowe, odpady poprodukcyjne i tak dalej. Ilustracją mogą być już dziko
    rosnące na polach rośliny transgeniczne.

    W Polsce, oficjalnie, wprowadzane do obrotu produkty żywnościowe
    zawierające organizmy genetycznie zmodyfikowane lub składające się z takich
    organizmów albo ich części, powinny być oznakowane napisem (przy nazwie):
    "produkt genetycznie modyfikowany" lub "genetycznie modyfikowane".
    Jednakże, zgodnie z przepisami obowiązującymi zarówno w Unii Europejskiej,
    jak i w Polsce, obowiązkowe znakowanie produktu na opakowaniu jednostkowym
    jest wymagane, gdy produkt zawiera powyżej 1% zmodyfikowanego DNA. Innych
    produktów nie trzeba oznaczać!

    Ekosystem budowany przez tysiące lat, może zostać zachwiany w ciągu kilku
    godzin. I co wtedy? Czy znacie ten film? Król pewnego bogatego kraju
    dosypuje ,,coś" do ziarna zebranego na polach swojego królestwa i posyła to
    zmodyfikowane ziarno jako "podarunek" dla ludności ościennego biednego
    kraju. Obdarowani cieszą się hojnością bogatego króla, spożywają ziarno i -
    poznają "dobroć" darczyńcy. Prosimy nie przerażać się, mamy na myśli
    jedynie wymyślony, fantastyczny film. Naprawdę!"
    Link jak wyżej.

    > A Ciebie mądrzejszą?
    > Niestety wszędzie tam, gdzie miesza się religie wszelkiej maści z
    > nauką, efekty są raczej opłakane. Szczególnie w naukach przyrodniczych
    > to widać ;-(

    I to generalizowanie czyni Cię mądrzejszym?
    A wystarczy tylko pomyśleć racjonalnie.
    "Jadwiga Łopata - Międzynarodowa Koalicja dla Ochrony Polskiej Wsi: "Nigdy
    wcześniej rośliny zmodyfikowane genetycznie nie były częścią jadłospisu
    człowieka. Nie wiadomo więc, jak wpływają na jego zdrowie i czy są
    bezpieczne. Istnieje ryzyko, że wprowadzone do żywych organizmów obce geny
    mogą stać się impulsem do powstawania chorobotwórczych mutacji. (...) Nie
    widzę potrzeby genetycznego wzbogacania żywności witaminami lub składnikami
    mineralnymi, bo rośliny produkowane metodami tradycyjnymi (zwłaszcza
    żywność ekologiczna) są wystarczająco bogate pod względem odżywczym. Metody
    jej produkcji i przetwarzania sprawdzone zostały przez pokolenia. Ryzykowne
    technologie, których skutki są trudne do przewidzenia, nie są więc
    potrzebne (...) Wbrew wcześniejszym zapewnieniom producentów, GMO nie jest
    też wcale tańsza od tradycyjnej"."