    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Świat kłamstw i chamstwa marko1a
    Date: Wed, 3 Feb 2010 23:55:24 +0100
    <hjslki$1lnu$1@news2.ipartners.pl> <hk1nmj$iq7$1@news.onet.pl>
    <hk2kib$1k6h$1@news2.ipartners.pl> <hk3l98$4ns$1@news.onet.pl>
    <hk3rbr$2796$1@news2.ipartners.pl> <hk41ck$6ve$1@news.onet.pl>
    <hk6er8$fl0$1@news2.ipartners.pl> <hk6iro$e46$1@news.onet.pl>
    <hk6jbn$i3p$1@news2.ipartners.pl> <hk6k2t$hvd$1@news.onet.pl>
    <hk6p29$l01$1@news2.ipartners.pl> <hk6r6i$8ji$1@news.onet.pl>
    <hk8o33$ejl$1@nemesis.news.neostrada.pl> <hk9hm1$72m$1@news.onet.pl>
    <hkbfi3$k8t$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hkc42s$s9q$1@news.onet.pl>
    <hkclpg$hvq$1@news2.ipartners.pl>

    news:hkclpg$hvq$1@news2.ipartners.pl...

    > Najpierw chciałes nam tu wcisnąć że to co kolektor nagrzeje to idzie na
    > marne bo:
    >
    > Cytat
    > "No własnie i to chodzi, że jak dogrzejesz kotłem to w d...ę idzie energia
    > kolektorów."
    > Konie c cytatu.

    To źle mnie zrozumiałeś. Chodzi mi cały czas o to, ze w okresie zimowym
    najwyższa temperatura do jakiej jest w stanie dogrzać się kolektor jest dużo
    niższa niżw okresie letnim.
    Przepływ ciepła z kolektora do zasobnika jest tylko wtedy, kiedy temperatura
    płynu roboczego wężownicy kolektora (glikolu) jest wyższa niż temperatura
    wody, którą grzeje wężownica tego kolektora. Musi być spełniony warunek tg
    (temperatura glikolu) > tw (temperatura wody).
    Kiedy woda w zasobniku się rozgrzewa spada delta tg-tw. Im ta delta mniejsza
    tym wydajność grzania kolektora jest mniejsza.
    W lecie praktycznie nawet w stosunkowo pochmurne dni tg potrafi się rozgrzać
    powyżej maksymalnej temperatury CWU jaką jest w stanie bezpiecznie osiągnąć.
    Zatem nie mamy problemów z grzaniem zasobnika, praktycznie dzień w dzień.
    W przypadku okresu zimowego nawet jak wyjrzy zza chnmmur słońce to większość
    tego ciepła zabierze nam niska temperatura otoczenia, a to co pozostanie
    zazwyczaj jest za mało, żeby skutecznie nam dogrzać wodę w zasobniku. Wodę,
    która na skutek dogrzewania kotłem i gromadzenia ciepłej wody z poprzedniego
    dnia nierzadko ma jeszcze temperaturę np. 30-40stC. Kolektor w tym przypadku
    zacznie oddawać energię dopiero wtedy, kiedy tg będzie większa od
    temperatury wody w zasobniku. W przeciwnym wypadku sterownik wyłącza pompę
    kolektora i nie ma ładowania zasobnika. Oczywiście bywają dni, kiedy słońce
    ostrzej przygrzeje i uda nam się uzyskać na tyle wysoką tg, że proces
    ładowania zasobnika się rozpoczyna. Ale dni takich jest mało, a godzin, w
    których słońce operuje niewiele. Do tego dochodzą opady śniegu, które
    pokrywają kolektory i wtedy, żeby mogły one pracować trzeba ten śnieg
    usuwać.
    Aby można było to zimowe ciepło wykorzystywać trzeba ponieść dodatkowe
    koszty.
    W Twoim przypadku jest to duży zasobnik 700 litrów, który jednak dużo więcej
    kosztuje niż zasobnik 300-500 litrów, które z reguły kupuje większość
    klientów ze względu na zasoby finansowe oraz potrzeby rodziny, dlatego też
    większość tych ludzi nastawia się na solary w okresach nasłonecznienia tj.
    od wiosny do jesieni. Ponadto większość ludzi mimo wszystko wybiera tańsze
    paliwa: węgiel, ekogroszek, dlatego w ich przypadkach opłacalność solarów w
    okresie zimowym będzie jeszcze niższa.
    Ty palisz gazem, zainwestowałeś w duży zasobnik, dobrą elektronikę i jesteś
    w stanie wykazać oszczędności. Mimo wszystko jednak te oszczędności nie są
    jakieś imponujące, bo koszt instalacji zwróci Ci się jak sam wyliczyłeś za
    prawie 2,5 roku. Niestety liczyłeś wszelkie oszczędności tj. gazu i energii
    elektrycznej. Przecież grzejąc gazem wodę do zmywarki czy pralki będzie
    taniej niż w przypadku energii elektrycznej. Tak więc policz różnicę, a nie
    traktuj tego jako całe oszczędności na energii.
    W przypadku ekogroszku będzie to ok. 4lat, a węgla czy drewna 6-8 lat.
    Dlatego też rodzi się pytanie czy jest sens. Ja odpowiadam, ze nie ma sensu,
    mówiąc o przeciętnym Polaku, który kupuje solary, zeby oszczędzać, a
    oszczędza, bo jest biedny, a skoro jest biedny to chce jak najtaniej grzać,
    a skoro chce tanio grzać to po cholerę mu solary w zimie :)

    > Nie jednego a kilku. Jest tych punktów ponad 10 z czego osiem ci wypisałem
    > ale ty udajesz że ich nie widzisz.
    > Przez 5 odpisywanych postów broniłes zażarcie swoich teorii a teraz uszy
    > ci miękną i zmieniasz zdanie.
    > To dobrze rokuje bo tylko świnia nie zmienia poglądów.

    Ależ ja niczego nie zmieniam w swoich poglądach.
    Może faktycznie trochę chaotyczna była ta nasza dyskusja, ponieważ myślałem,
    że na tyle kumasz się w tej dziedzinie, że po prostu nie muszę opisywać
    wszelkich szczegółów tłumacząc wszystkiego ak "Abel krowie na granicy".

    > 13W tak na skróty wyszło. Tj 0,037stC. A co ty policzyłeś No pochwal się.
    > bo do dzisiaj nie policzyłeś tego bo ci wstyd jest że masz takie braki w
    > wiedzy.

    Nie mam obecnie czasu na pierdoły, siedzenie i liczenie. Po prostu mam wiele
    innych poważniejszych i bardziej dochodowych zadań związanych z moją
    działalnością.
    Należę do osób bardzo szczegółowych, ponieważ przez wiele lat prowadząc
    laboratorium nauczyłem się myślenia analitycznego, które polega na tym, że
    nie opieram się tylko i wyłącznie na odseparowanych danych ograniczonych do
    jednego jedynego zagadnienia, lecz analizuję wszelkie dane związane z danym
    tematem i staram się być na tyle drobiazgowy, aby podczas analizy uwzględnić
    całą złozoność zagadnienia.
    Temat termodynamiki takiego zasobnika CWU wbrew temu co się wydaje jest
    bardzo złożonym zagadnieniem i wymaga uwzględnienia wielu parametrów i
    czynników, a nie tylko średniej temperatury wody, średniej temperatury
    otoczenia, powierzchnię oraz opór termioczny przegrody.
    Gdybym miał tu cokolwiek liczyć po prostu zajęło by mi to wiele dni, aby
    zebrać wszystkie dane, a następnie poddać je analizie i obliczeniom i wcale
    nie twierdzę, że wyniki tych obliczeń musiały by być prawidłowe, bo czasami
    wystarczy przeoczyć jakąś pierdołę i wyniki są już całkiem inne. W tym
    przypadku najlepszym rozwiązaniem jest zbieranie danych statystycznych z
    konkretnej i zróżnicowanej grupy obiektów i dopiero wtedy poddawanie ich
    analizie i uśrednienie.

    > Od początku była dyskusja o instalacji mojej i o uzyskach z mojej
    > instalacji więc to kto co ma mnie u siebie naszej dyskusji nie dotyczy.

    Od początku to była rozmowa uogulniająca i całkiem swobodna na temat
    opłacalności solarów czy też kolektorów (jak kto woli) w okresie zimowym.
    Wyraziłem swoją opinię uogólniając, którą Ty skrytykowałeś dając za przykład
    swoją instalację i dane, które nie będę ukrywał, ze z lekka mnie nawet
    zadziwiły, bo mi się nie udało zetknąć z kolektorami płaskimi, które w zimie
    przy takich mrozach potrafiłyby nagrzać zasobnik do 55stC. Glikol musiałby w
    tym przypadku mieć jeszcze kilka stC więcej. Solarne, niektóre to i owszem,
    ale nie płaskie. W związku z tym mam pewne podejrzenia, ze Twoje dane są po
    prostu zafałszowane lub lekko naciągane. Ale nie chcę tu kolejnej kłótni i
    umówmy się, ze takie dane uzyskałeś i jest faktycznie tyle.

    > Napisałeś że podniecam się uzyskami z dnia jednego więc zaczęliśmy
    > dyskusję jak to wygląda u mnie.
    > Następnie wspomniałeś że ta ilość energii nic nie znaczy.

    Nie napisałem, ze nic nie znaczy, lecz że jej wykorzystanie w większości
    przypadków jest nieopłacalne, bo osiągnięcie takich wyników niesie z sobą
    większe inwestycje: większe i lepsze kolektory, lepszą automatykę, większy i
    porządniejszy zasobnik, a nawet to co pisałem, aby uzyskać extremum czyli
    dwa niezależne zasobniki: pierwszy tylko solarny, a drugi tylko do kotła z
    by-passem na okres letni.

    > Więc napisałem ci że sam styczeń to 110 kWh a to jest 1/5 miesiąca
    > sierpnia czyli wcale nie pomijalnie mało.
    > I co? Pozostawiłeś wątek bez odpowiedzi udając że nie było dyskusji

    Odpowiedziałem, ze nie zawsze można to osiągnąć, a nakłady, które trzeba
    ponieść stawiają opłacalność takiego przedsięwzięcia pod znakiem zapytania.

    > No widzisz następny przykład że nie czytasz ze zrozumieniem a dziwisz się
    > potem że czegoś nie wiesz albo nie kumasz.
    > Pisałem wielokrotnie że kolektor stoi w ogrodzie.

    O matko i córko !!!
    U Ciebie stoi w ogrodzie , ale w 99% użytkowników zamontowany jest na dachu.
    Powtarzam jeszcze raz - tu nie chodzi tylko i wyłacznie o Twój, szczeólny
    przypadek, ale o ogół użytkowników.

    > W całej zimie to róznowartość nie dwóch a więcej worków.
    > Dużo więcej. Na tyle dużo że warto podejść do kolektora w ogrodzie i
    > zgarnąc śnieg.
    > A zresztą zgarniać trzeba tylko wtedy gdy pada śnieg.
    > Listopad grudzień styczeń i luty to około coś koło 800kWh a to jest 8
    > worków czyli 160zł.

    > A miałeś cos policzyć...

    No to liczmy:

    Źródło danych: http://pl.wikipedia.org/wiki/D%C5%BCul
    1 J = 1/3600000 kWh = ok. 0,278 . 10-6 kWh
    1kWh = 3,6MJ

    Najgorszy ekogroszek posiada wartość opałową 24MJ/kg
    Policzmy ile kWh jesteśmy w stanie wyprodukować z 1kg takiego węgla.
    24000000 * 1/3600000 = ok. 6.7kWh
    Zakładam sprawność kotła na poziomie 80% daje nam to 5,36kWh
    W styczniu z kolektorów uzyskałeś 110kWh
    110 / 5,36 = ok. 20,5kg najgorszego ekogroszku.
    Policzmy teraz kasę - najdroższy groszek jaki tylko może być.
    1Mg (tona) ekogroszku = 1000zł
    Zatem 1kg = 1zł.
    20,5kg ekogroszku = 20,50zł
    Zakładając, ze dołożyłeś do zasobnika 700 litrowego w stosunku do zasobnika
    300 litrowego tylko 1000zł to ten dodatkowy wydatek zwróci Ci się po ponad
    48 takich styczniach.

    Tyle zaoszczędziły w styczniu Twoje solary i to ponaciągałem te wyniki na
    Twoją korzyść jak tylko mogłem, bo tak naprawdę ekogroszek ma wartoś opałową
    ponad 28MJ/kg i kosztuje 700-800zł, a nie 1000zł.
    Porównując do węgla jeszcze o połowę tańszego będzie to 96 styczniów, a o
    drzewie to już nie będę pisał, zebyś czasami nie pobiegł rozkręcać
    instalacji solarnej, albo jej spowrotem zasypywać śniegiem :)
    Oczywiście, że będziesz też miał oszczędności w innych miesiącach, ale czy
    te oszczędności warte są tych wszystkich inwestycji ? Kiedy Ci się to zwróci
    ? Tanie instalacje solarne zasadniczo nie pracują od listopada do końca
    lutego czyli 4 miesiące. Daje nam to ok. 80zł dodatkowych wydatków na
    grzanie ciepłej wody za sezon martwy. Dodatkowych ze względu na brak energii
    z solarów. Nie mylić z całkowitymi kosztami grzania wody.
    Przy takich oszczędnościach zimą nawet by mi się nie chciało otworzyć drzwi,
    żeby wyjść do ogrodu w celu odśnieżenia kolektora, bo szkoda by mi było tego
    ciepła, które mi ucieknie przez te otwierane drzwi :)