eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieSzukam działki, co mogę wczesniej sprawdzić jako nie-wlaściciel? › Re: Szukam działki, co mogę wczesniej sprawdzić jako nie-wlaściciel?
    From: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Szukam działki, co mogę wczesniej sprawdzić jako nie-wlaściciel?
    Date: Tue, 21 Dec 2010 08:45:25 +0100

    news:ienqm3$4jn$1@news.onet.pl...

    > Co do tej kary umownej to raczej nic takiego sie nie stosuje

    Kary umowne jako takie stosuje się często w strefie biznesowej. Prywatni
    sprzedawcy mało kiedy stosują takie zabezpieczenia ale jest pewna forma dośc
    często spotykana. Jest to wyraźne określenie czy wpłacona cześciowo kwota
    jest zaliczką czy zadatkiem. Ja wymogłem przy zakupie gruntu aby znalazł się
    zapis o zadatku.
    Jeżeli dasz komuś jakąś kwotę wstępną bez wzmianki o tym w umowie to jest to
    zwykła zaliczka. Tak samo jeżeli umieścisz w umowie zapis że jest to
    zaliczka to nie będzie to napewno zadatek.
    Zadatek zabezpiecza mnie jako kupującego przed ewentualną mozliwością np.
    że ktoś mnie podkupi i sprzedawca gruntu chciałby się wycofać albo że
    sprzedawca zauważy jakieś zainteresowanie większe jego neiruchomościa i
    będzie chciał odstąpić od sprzedaży po to aby wystawic nową wyższą cenę.
    Jeżeli by tak chciał zrobić to w przypadku zadatku ja mam prawo żądać jego
    zwrotu w podwójnej jego wartości.
    Taki zapis skutecznie zniechęci słomianego sprzedawcę do jakiś manipulacji.

    Małe kopiuj/wklej:

    Art. 394. § 1. W braku odmiennego zastrzeżenia umownego albo zwyczaju
    zadatek dany przy zawarciu umowy ma to znaczenie, że w razie niewykonania
    umowy przez jedną ze stron druga strona może bez wyznaczenia terminu
    dodatkowego od umowy odstąpić i otrzymany zadatek zachować, a jeżeli sama go
    dała, może żądać sumy dwukrotnie wyższej.

    -Zadatek stanowi zabezpieczenie wykonania umowy jest rodzajem odszkodowania
    za ewentualne niewykonanie umowy.

    -Zaliczka jest kwotą wpłaconą na poczet przyszłych należności i nie stanowi,
    jak zadatek formy zabezpieczenia wykonania umowy, a jedynie część ceny

    -Stosowane w umowach przez kontrahentów konsumentów postanowienia dotyczące
    przepadku wpłaconej przez konsumenta zaliczki w wypadku odstąpienia przez
    niego od umowy należy uznać za klasyczny przykład "klauzul niedozwolonych".

    Marek