    From: "Maniek4" <b...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Szybkosc przeplywu w petlach podlogowki.
    Date: Sun, 1 Nov 2009 17:28:36 +0100

    news:b8d56340-2c5c-4f50-98df-

    > zuzywajac przez nastepne 30 lat 2 x wiecej pradu niz by mogla.

    No wiem, ale to laczenie rurek jest z epoki Corel Draw v 0.1 :-)

    > No pewnie ze tak - a wedlug Ciebie on powinien z automatu narysowac
    > sam z siebie wiecej grzejnikow ?? :)

    Nie, powinien powiedziec "spieprzaj dziadu", tak sie nie da. :-)

    > No bez jaj - to Ty projektujesz
    > instalacje, a nie program - on ja tylko przelicza :) To nie jest
    > program typu wprowadz dane a ja Ci narysuje wszystko. Trzeba samemu
    > troche podzialac. Dla mnie to zaleta, bo jakby program mial robic
    > wszystko sam to nie moznaby nad nim zapanowac (zmiana jakiejs pierdoly
    > moglaby wtedy pociagnac za soba totalna rozpierduche wszystkiego
    > innego:)

    Powinien trzymac sie ustalonych i opisywanych szeroko zasad i tyle. Reszta
    jest jasna jak jasny gwint.

    > No ale on Cie informuje wyraznie ze na podstawie tych danych nie da
    > sie zaprojektowac poprawnie grzejnika. Od tego jest program.

    I rysuje 150m.

    > No przeciez "rysowanie kotla" to sa dokladnie dwa kliki :)

    No i po co mi on?

    > Jedno polaczenie = dwa kliki + wpisanie jego dlugosci.

    > Nie tylko grzejnik, nie od tego jest program - pisalem wyzej.

    Jak chcesz sobie wprowadzic jedna, jedyna lazienke to to po prostu nie ma
    sensu. W uproszczonych instalacjach co Cie obchodza jakies tam opory? Lepiej
    znac opory jednej petli niz miec normalne petle? Rozumiem co mi chcesz
    powiedziec, ale zajmujac sie jednym pomieszczeniem musisz jak sie okazuje
    znac nawet charakterystyki konkretnych urzadzen, bo jak walniesz cos na pale
    to wrzeszczy. To bardzo pomocne narzedzie, ale przyjazne to to nie jest.

    > Jak sie zle wprowadzi dane to i wyniki sa watpliwe :)

    Pop swoje, czort swoje. Normalnie jak wprowadzisz cos zle to wynik nie
    powinien sie pojawiac. Program rzada wprowadzania dokladnej armatury, a jak
    jakas dupniasta rurke zle podlacze to dostaje glupie wyniki?

    > Kto tak pisze? Ci co sobie nie radza z tym programem chyba :)

    Nie z programami. W instrukcji jak wol, a program jej nie czyta.

    > Juz pisalem - *zadnej* skali nie musisz stosowac. Popelniles kilka
    > podstawowych bledow i dlatego wyniki wyszly Ci z kosmosu, a cala wine
    > zrzucasz na "glupi program" :)

    Nawet gdybym wprowadzil zle dane, to program powinien to weryfikowac w
    oparciu o przyjete zasady a nie dawac glupawe wyniki. Z jednej strony rezim
    branzowy a z drugiej glupie wyniki nie trzymajace sie ram zagadnienia.
    Projekty byly konsultowane i przyklady omawiane z innymi, rowniez na grupie,
    nie bylo bledow formalnych.

    > IMHO jest bardzo proste i czytelne. Nauczenie sie go zajelo mi 20
    > minut. Wprowadzenie wszystkich danych to 30 minut :)

    Nie pisalem ze jest trudny, tylko daje glupie wyniki z mozliwoscia braku
    analizy danych zrodlowych co sugerujesz i to jeszcze gorzej.

    > Alez daje sie - mozesz dac i rure 500m w salonie, a w reszcie
    > pomieszczen 10m i da sie to ustawic tak, ze bedzie grzalo dobrze.
    > Tylko ze wydasz fortune na elementy regulacyjne, a eksploatacja bedzie
    > masakrycznie droga (duze opory / duze pompy / duze zuzywane moce).

    No nie wiem. 500m rury z pzeplywem 3 litrow/min. ma co kolwiek ogrzac? Chyba
    ze rotametry gornicze, pompy zresta tez. :-)

    > Tak. Powtarzam - to nie jest program typu "wprowadz dane i wez
    > obliczenia jakie by one nie byly" - musisz patrzec na bledy (po to
    > sa), wyciagac wnioski i wprowadzac poprawki. Totalny amator nie
    > znajacy podstaw fizyki nie zaprojektuje nim poprawnie instalacji;)

    Chyba mi niczego nie sugerujesz?

    > Jakas wiedze (podstawowa) trzeba miec. A dodatkowo *przeczytac
    > dokladnie instrukcje* i stosowac sie do niej - Ty tego nie zrobiles i
    > masz babo placek w postaci bezsensownych wynikow :)

    Oczekuje od programu dobrych wynikow, jezeli nie mozna ich osiagnac to nie
    interesuja mnie jakies wyniki. Dobry program nie podaje tylko wynikow. One
    maja byc skuteczne i tyle. Nie rozumiem dla czego program podaje wyniki
    powyzej max. wartosci w instrukcji do niego. Nie po to jes program, bo ja
    takim wynikom po prostu nie ufam. Nie wiadomo w ktorym miejscu program
    wyliczyl dane trudne do osiagniecia, chocby mozliwych przeplywow i w oparciu
    o nie czegos nie doszacowal. Uwazasz ze jest inaczej, Twoja sprawa. Ja od
    programu oczekuje rozsadnych danych a nie wynikow nawet zle wprowadzonych
    danych, co sugerujesz. Nawet gdyby tak bylo to tym gorzej dla niego.

    > No widzisz. Mi wyszlo tak samo - w salonie musialem dac 3 grzejniki. A
    > zaczalem od jednego :) Wyszly za dlugie petle wiec dolozylem kolejny a
    > potem kolejny.. To wlasnie proces projektowania. A nie ze wprowadzisz
    > dane i myslisz ze to koniec a program magicznie dobierze cala
    > reszte :)

    Znaczy nie musze szukac swojego salonu, bo masz to samo. :-)
    Skoro wg. Ciebie tak powinno byc, to w sumie mozemy zakonczyc dyskusje. Ja
    nie popelnilem bledow, bo Tobie wychodzi to samo. Nie dziwi Cie ze program
    przekracza max. dopuszczalne wartosci to wlasciwie temat mozemy zakonczyc.
    Roznica miedzy nami dotyczy jak sie okazuje podejscia do samej zasady, nic
    wiecej. Nie mam pewnosci, ze w szczegolach ktorych nie analizuje na biezaco
    program nie poszedl tak samo na skroty. Ty jemu ufasz, ja nie.

    > Tak czy siak musiales popelnic gdzies blad bo ja mam zaprojektowane
    > 2cm styro na poddaszu i nie mam bledow :) Pokaz ten projekt to Ci
    > wymienie Twoje bledy :)

    A nie, juz doszlismy ze tez miales petle pow. max. Projektujac strop
    naprawde trudno o bledy. :-)

    > Mi wyswietla zawsze wszystkie naraz. Chyba ze robisz podstawowe bledy
    > jak np. wlasnie niepodlaczenie kotla rurka do rozdzielacza :)

    Corel wersja jedna setna. :-)

    > Przyznasz, ze w rzeczywistosci tez taka instalacja by nie dzialala
    > poprawnie ? ;)

    Oczywiscie, nie ma o czym dyskutowac. Nie wiedzialem tylko ze hydraulik musi
    byc grafikiem DTP z konca lat osiemdziesiatych. :-)

    > No coz - nie obraz sie ale w takim razie rzeczywiscie lepiej sobie ten
    > program odpusc - IMHO jest on super prosty w obsludze, przewidywalny i
    > do nauczenia sie go wystarczy parenascie / paredziesiat minut.

    A gdziesz tam. Nie obrazam sie na argumenty w dobrej formie. Tobie ich nigdy
    nie braklo. :-) Program opanowalem dosc szybko, tylko niektore rzeczy
    analizowalem wybiorczo na biezaco pod roznym katem, szukajac roznych
    mozliwosci, min. ocielenia, bo nie wszedzie wyrabialem sie z taka sama
    gruboscia a okladziny podlogowe przewidziane rozne. Dla tego dlugo sie z nim
    znalem. Bardzo pomocne narzedzie, tylko te wyniki czasami nie dawaly mi
    spokoju. Nie wiedzialem co w konsekwencji mozna a czego nie po dokladnym
    przeczytaniu innych opracowan.

    > Nie mam calkiem otwartej klatki schodowej ale w przyblizeniu tak

    No ja wlasnie mam.

    > Nie. Po to wlasnie dodalem 10% do obliczonych wartosci :)

    No wlasnie. Dla tego przestrzegam przed traktowaniem danych na styk.

    > Owszem, ale doswiadczony instalator jezeli nie zrobi obliczen - to
    > mozesz byc pewien ze cala instalacje Ci przewymiaruje. A to i wiekszy
    > koszt inwestycji i eksploatacji. Ja tam wychodze z zalozenia ze nie
    > swieci garnki lepia. Widzisz - bylem np. na szkoleniu z zakresu
    > projektowania i instalacji pomp ciepla i bylo tam m.in. paru jak to
    > mowisz "doswiadczonych" instalatorow - przyjechali firmowymi,
    > obklejonymi furami - pelna profeska. Tylko ze ich wiedza byla wprost
    > makabrycznie niska..

    To racja, takie to nasze czasy. Oni maja Ci sprzedac a nie robic wyklady.
    Zeby to chociaz o wyklady chodzilo. :-)

    > instalacje - ich nie obchodzi koszt eksploatacji systemu tylko to,
    > zeby dobrze grzal (a to nie jest trudne - trudne jest zeby grzal
    > oszczednie i byl tani w inwestycji!) i zeby dostali kase :) Zycie.

    Przyjezdza do mnie taki jeden z profesjonalnej firmy. Oni w Warszawie
    montuja takie pompy do normalnych instalacji grzejnikowych i mowia ze to
    jest git. :-)

    > No pewnie. Dane trzeba wlozyc dobre zeby otrzymac dobre wyniki - to
    > jasne. Program nie ma inteligencji zeby poprawic bledy w wprowadzonych
    > danych :)

    Mialem na mysli zdefiniowane dane programowe nie zmienne wejsciowe. :-)

    Pozdro.. TK