  • Data: 2010-10-11 10:45:51
    Temat: Re: Tynki maszynowe czy reczne
    Od: ptoki <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 11 Paź, 10:18, "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl>
    wrote:
    > Witam
    >
    > Jest jakas roznica miedzy tynkami recznymi i maszynowymi? Rownosc powierzchni,
    > latwosc malowania, ew. pekanie itp. W mojej okolicy cena recznych 14zl/m2,
    > maszynowych 11zl/m2. Zastanawiam sie czy doplacac do recznych. Minus recznych to
    > dluzszy czas wykonania 2-3 tyg na dom, maszynowe 1 tydzien. Koszt materialow dla
    > obu podobny?

    Ręczne są bardziej pracochłonne. I mogą ale nie muszą wyjść mniej
    płasko.
    Nie napisałem równo tylko płasko bo ostatnio ludziska wpadaja w
    przesade w tym temacie.

    Technika maszynowych tynkow to jest nalozenie listew obsmarkanie
    zaprawa calej sciany dosyc grubo a nastepnie zebranie tej zaprawy za
    pomoca listwy prowadzonej po tych zamocowanych listwach.
    Jak zrobione poprawnie to sciana jest plaska, rowna, trzyma pion i
    robi sie calosc szybko.

    Recznie robi sie tak ze sie narzuca albo smaruje sciane nastepnie lata
    sie sciaga nadmiary i zaciera. Mozna tez uzyc dodatkowych listew do
    celow trzymania wymiaru ale nie jest to regula.
    Tradycyjne tynki robi sie na zaprawie robionej recznie (piach, cement,
    wapno, woda, betoniarka) i pilnuje sie odpowiedniej granulacji.
    Mozna recznie robic zaprawa z tytki (ja tak robie) ktora ma tylko
    jedna frakcje, i lepiej sie lepi sciany.
    Zaleta recznych jest to ze mozna zrobic nawet male powierzchnie i
    mozna uzyskac gladz czyli bardzo gladki tynk (trudny do uzyskania
    maszynowo). No i jak sciana okropnie krzywa to nie trzeba tyle
    nadbijac i tylko zgrubsza sciane wyrownac ale nie doprowadzac do
    idealu.

    Co lepsze? cholera wie.
    Maszynowe i z tytki sa dobre technicznie ale maja malo wapna. Wiec
    mikroklimat moga miec gorszy od tradycyjnego. Tradycyjny jest do
    zrobienia juz teraz a maszynke trzeba zamowic, zorganizowac. Ale
    maszyna ma ogromna wydajnosc bo mozna sprawnie zrobic i 2-3 pokoje
    dziennie (3-4 osoby) gdzie recznie robi sie maks 1 (w te 3-4 osoby).