  • Data: 2009-03-30 19:54:54
    Temat: Re: Tynkowanie stalowych elementów konstrukcyjnych
    Od: "Tornad" <t...@o...net> szukaj wiadomości tego autora

    > Wystają stalowe niemalowane belki nadproża. Mam tynk Cekol i jakiś jeszcze,
    > ale oba na bazie gipsu. Takie tynki prawdopodobnie będą powodowały korozję
    > stali?
    > Belka jest trochę ubabrana zaprawą i ciężko by to było malować i czyścić.
    > Zatem może prysnąć stal cienko zaprawą cementową w celu ochrony
    > antykorozyjnej, a następnie tynkiem gipsowym?
    >
    > --
    > Jan Werbiński

    Przed dawnymi wielu laty czyli tradycyjnie, elementy stalowe pokrywalo sie
    zaprawa cementowa lub cementowo wapienna, normalna, bez zadnych dodatkow.
    Gips odpada w przedbiegach, nie dosc, ze jest w stosunku do stali korozyjny
    to jeszcze ma znaczaco rozniacy sie wspolczynnik rozszerzalnosci termicznej.
    A juz w czasie samego wiazanie pecznieje tak, ze zanim zwiaze to sie od stali
    odspoi.
    Zatem najpierw oskrob, obij te rdze z grubsza mnlotkiem potem druciana
    szczotka na wiertarce do czysta wyczysc i normalnie "tlusta" zaprawa cementowa
    na bazie cementu portlandzkiego raz lub dwukrotnie zatynkuj, starannie tynk
    zacierajac. Taka pokrywa ma cos w sobie, ze to zelazo chroni przed
    rdzewieniem, korozja a rownosc wpolczynnikow termicznych gwarantuje jego
    wieloletnia trwalosc. Ktos mi swego czasu radzil aby przed samym tynkowaniem
    pokryc, pomalowac stal mleczkiem cementowym; byc moze jest to korzystne.
    Byc moze niektore gotowe "kleje", jesli sa na bazie cementu portlandzkiego
    tez sie do tego nadaja ale nie ryzykowalbym.
    Ostatnio robilem cos zblizonego i do zaprawy dodalem gruntu (mleczko
    akrylowe) w celu calkowitego uszczelnienia betonu ale to bylo zaledwie dwa
    lata temu; zapewne sie trzyma ale nie mam informacji, czy nie nastapily np.
    jakies wykwity przez ten beton.
    Pzdr.
    Tornad