    From: "Maniek4" <t...@p...fm>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Warto wchodzia w pompe ciep3a?
    Date: Sat, 27 Feb 2010 02:01:55 +0100
    <3...@4...net> <hm8r87$8ug$1@news.onet.pl>
    <155phwfk0jd60.yiox5dzp2lv0$.dlg@40tude.net>
    <hm950d$fi0$1@news.interia.pl> <hm975d$fsh$1@mx1.internetia.pl>
    <hm966s$h1e$1@news.interia.pl>
    <f...@1...googlegroups.com>
    <hm9gr5$3ip$1@news2.ipartners.pl> <hm9i3k$5aq$1@news.onet.pl>
    <7...@v...googlegroups.com>
    <hm9n1s$5hr$1@news.interia.pl>
    <8...@q...googlegroups.com>

    news:83eaa6e3-05d3-4bc5-
    > Twoj solar (prozniowy) nie dzialal bo pewnie przywalony byl gruba
    > warstwa sniegu i lodu :)

    To fakt, byl zasypany. W tym czasie jednak slonca za wiele nie bylo, pare
    dni i to wszystko. W styczniu rzecz jasna, bo w grudniu i listopadzie to
    zaledwie na palcach jednej reki mozna policzyc.

    > Pozatym, to ze Ci solar nie dzialal nie jest wynikiem tego, ze slonce
    > dawalo malo energii (bo dawalo duzo), a tego, ze on nie potrafi tej
    > energii przy takich warunkach w sobie utrzymac :) Promienie, ktore
    > wpadaja do domu juz w nim zostaja i w 100% sa wykorzystane do jego
    > ogrzania.

    Miedzy domem a kolektorem w tym przypadku znaczacych roznic nie widze. :-)

    > No i powierzchnie tez nie takie.. Ja mam po poludniowo-
    > zachodniej i poludniowo-wschodniej stronie ok. 28m2 szyb. Ile masz m2
    > w kolektorze ? :-)

    To nie tak. Solar dziala nawet w zachmurzone dni kiedy nie widac slonca. Na
    dworzu jest minus cos tam a snieg sie topi. Solar pokazuje 19C i pompa
    spokojnie pracuje grzejac wode w zasobniku jakos mizernie. Co Ci po temp.
    kilkunastu stopniach nawet gdyby byly mozliwe do uzyskania przez dom bez
    specjalnego absorbera, jak wewnatrz masz 20? Solar jednak troche sie rozni
    od domu. Nie jestes w stanie wyczuc w zachmurzony dzien kiedy slonce grzeje.
    Takie zjawisko zaobserwowalem dopiero w tym miesiacu. Wczesniej po prostu
    wszystko stalo. W listopadzie bez slonca pompa nie drgnela, w grudniu tez, w
    styczniu na poczatku rowniez zero. Dalej zaczely sie dostawy swiezego sniegu
    i wypowiadac sie nie moge. Od polowy lutego mam w zasobniku z przerwami
    jakies uzytkowe temperatury wody. Slonce teraz w domu, podobnie w styczniu
    daje sie odczuc jak mam w domu 9C, temp. wzrosnie o ok. 1C i to w
    pomieszczeniach w ktorych akurat nie swieci przez okno o dziwo. Jak bede
    mial 20C to tego nawet nie zauwaze, ale rzecz jasna pewnie jakies zyski
    beda. Czas pracy pompy solarnej w ciagu dnia w listopadzie np. to ok. 5
    godzin. W grudniu i styczniu nie bedzie wiecej, w lutym zbierze sie ok. 7.
    Nie przecenial bym tych zyskow.

    Pozdro.. TK