    From: "Maniek4" <s...@c...chrl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Warto wchodzia w pompe ciep3a?
    Date: Tue, 2 Mar 2010 00:01:56 +0100
    <3...@4...net> <hm8r87$8ug$1@news.onet.pl>
    <155phwfk0jd60.yiox5dzp2lv0$.dlg@40tude.net>
    <hm950d$fi0$1@news.interia.pl> <hm975d$fsh$1@mx1.internetia.pl>
    <hm966s$h1e$1@news.interia.pl>
    <f...@1...googlegroups.com>
    <hm9gr5$3ip$1@news2.ipartners.pl> <hm9i3k$5aq$1@news.onet.pl>
    <7...@v...googlegroups.com>
    <hm9n1s$5hr$1@news.interia.pl>
    <8...@q...googlegroups.com>
    <hm9p92$81s$1@news.interia.pl>
    <f...@q...googlegroups.com>
    <hmekfb$tio$1@news.interia.pl> <hmeosl$srm$1@node1.news.atman.pl>
    <hmeo8h$27p$1@news.interia.pl> <hmh61h$4i2$1@node2.news.atman.pl>

    Użytkownik "M" <M...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:hmh61h$4i2$1@node2.news.atman.pl...
> [...]
    >>> stale (przez środek domu, czyli to samo, co po jakimś czasie woda z

    > Jeszcze raz. Solar jest NA ZEWNĄTRZ domu i oddawanie ciepła to straty.
    > Parapet jest WEWNĄTRZ domu i oddawanie ciepła nie jest liczone jako
    > straty.

    Zgoda, ale skoro potrafi rozgrzac sie znacznie bardziej to jest lepszym
    odbiornikiem niz okno, innymi slowy ma wyzsza sprawnosc a co niektorzy
    twierdza, ze to nie prawda.

    > Gdybyś parapet i solar ustawił na zewnątrz to parapet miałby większe
    > straty.

    Ale wsadzony w te sama skrzynke co absorber nie nagrzeje sie nigdy do takiej
    temp.

    > I na koniec - wnioskowanie jest odwrotne - skoro solar ma wyższą
    > temperaturę to bardziej promieniuje (to jest cena za uzyskanie wyższej
    > temperatury).

    Owszem, ale skoro moze rozgrzac sie bardziej to znaczy, ze wszelkie parapety
    i meble w domu bije na glowe.
    Problem dotyczy tego, ze ja zakwestionowalem zyski ze slonca w porach
    najwiekszego zapotrzebowania przez dom jako malo istotne, bo dni slonecznych
    w tym sezonie bylo bardzo malo. No i rozpoczela sie dyskusja o wyzszoscia
    okna nad solarem. Tylko w tym kontekscie rozpatruje temperatury kolektora w
    stosunku do przyslowiowego parapetu. Pojawily sie tu przeciez przyklady
    obliczania zyskow promieniowania rozproszonego jako wykorzystywane w 100% w
    domu za oknem. Mi to nie pasuje, bo ani meble w domu nie sa pokryte idealnie
    czarnym absorberem, ani szyby nie sa te same co w kolektorze, a kat padania
    daleki od idealu. Do tego okno pionowe liczone jako 100% powierzchni
    absorbcyjnej. Nikt z dyskutantow bedacych w opozycji nie odniosl sie do
    tego, ze zle ustawiony solar to znacznie mniejsze zyski, w zwiazku z czym
    chocby z tego jednego powodu nie mozna okna i tego co za nim uznac za 100%
    odbiornik energii slonecznej pomijajac zupelnie kwestie kolorow. Ale nie
    chce mi sie ciagnac tego watku, bo i tak zionie juz nuda.

    Pozdro.. TK