    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Warto wchodzia w pompe ciep3a?
    Date: Tue, 2 Mar 2010 16:08:44 +0100
    <3...@4...net> <hm8r87$8ug$1@news.onet.pl>
    <155phwfk0jd60.yiox5dzp2lv0$.dlg@40tude.net>
    <hm950d$fi0$1@news.interia.pl> <hm975d$fsh$1@mx1.internetia.pl>
    <hm966s$h1e$1@news.interia.pl>
    <f...@1...googlegroups.com>
    <hm9gr5$3ip$1@news2.ipartners.pl> <hm9i3k$5aq$1@news.onet.pl>
    <7...@v...googlegroups.com>
    <hm9n1s$5hr$1@news.interia.pl>
    <8...@q...googlegroups.com>
    <hm9p92$81s$1@news.interia.pl>
    <f...@q...googlegroups.com>
    <hmekfb$tio$1@news.interia.pl> <hmes3u$nae$1@inews.gazeta.pl>
    <hmet27$7f9$1@news.interia.pl>
    <5...@k...googlegroups.com>
    <hmf2bd$d5d$1@news.interia.pl> <hmfrm3$9b7$1@inews.gazeta.pl>
    <hmg0la$eq3$1@news.interia.pl> <hmh6fg$4i2$3@node2.news.atman.pl>
    <hmhh78$7rh$1@news.interia.pl>

    Użytkownik "Maniek4" <s...@c...chrl> napisał w wiadomości
    news:hmhh78$7rh$1@news.interia.pl...

    > Jak sie nie nagrzewa to co przekazuje? Jak moze przekazac cos czego nie
    > osiaga?
    > [...]
    > Jaka energie? Zeby przekazac co kolwiek to musi byc roznica temp na
    > korzysc parapetu. a parapet jak zauwazylem jest wrecz chlodniejszy od
    > otoczenia. Ludzie litosci.

    Maniek poczekaj, on ma po części rację, ponieważ nawet jeżeli ten parapet
    jest zimniejszy to częściowo się nagrzewa, a częściowo odbija energię. Zatem
    cała ta energia nie zamienia się w ciepło, bo ją po prostu odbije to ta
    energia promieniowania pozostaje (częściowo) w tym pomieszczeniu i zostaje
    rozproszona. Choć jest to niezauwazalne, ale on ma rację, że w ten sposób
    temperatura innych powierzchni oraz powietrza nieco wzrośnie, choć jest to
    wzrost prawie w ogóle niezauważalny, bo energia jest bardzo mocnbo
    rozproszona.
    Natomiast jego błędem rozumowania jest to, ze uważa, iż cała docierająca do
    okna energia jest zamieniana na ciepło.
    Okna są ustawione pod bardzo dużymi kątami w stosunku do słońca, dlatego
    efektywność jest dużo mniejsza ze względu na kąt padania promieniowania na
    powierzchnie, które ogrzewają promienie słoneczne (tutaj ten nieszczęsny
    parapet), ale także i na efekt odbicia części tego promieniowania od szyby.
    Trzeba też wziąć pod uwagę, że promieniowanie odbite od parapetu oraz ścian
    i podłóg częściowo ponownie wychodzi oknem i jest tracone. Poza tym szyby,
    ramy okienne oraz okna są tak budowane, aby przenikalność dla promieniowania
    była jak najbardziej ograniczona. Zarówno przenikania z zewnątrz do wewnątrz
    jak i w drugą stronę.
    Z całą pewnością kolektor, który jest zaprojektowany do jak najbardziej
    skutecznego i efektywnego pozyskania ciepła zapewni większe zyski niż okna.

    > To nagrzej parapetem 300L wody do 80C przez jeden dzien. Ile energii
    > potrzeba by ogrzac 300L wody z powiedzmy 15C do 80C to z tego co widze
    > potrafisz sobie wyliczyc. Czy bedzie to zysk czy strata to juz odpowiedz
    > sobie sam. Czy tyle jest w stanie wyprodukowac parapet, podloga i graty w
    > naslonecznionym pokoju tez z pewnoscia bedziesz wiedzial.

    Tutaj zaś Ty źle to rozumujesz, ponieważ przy nagrzewaniu bojlera mamy do
    czynienia z przekazywaniem energii pomiędzy takimi samymi nośnikami tej
    energi, a zasada jest taka, że ciepło zawsze wędruje od medium o wyższej
    temperaturze do medium o niższej temperaturze.
    W przypadku promieniowania nie należy ropatrywać jako temperatura, lecz jako
    energia. Energia promieniowania zawsze potrafi zamienić się w ciepło i
    podnieść temperaturę medium i to niezaleznie od tego jaką ono posiada
    temperaturę. Tylko, że ten wzrost jest niezauważalny ze względu na to, że
    straty cieplne takiego bojlera czy mieszkania są większe niż ilość energii
    dostarczanej na skutek promieniowania. Straty cieplne tego bojlera to
    zarówno konwekcja jak i promieniowanie.

    Spróbuję to teraz wytłumaczyć na przykładzie 2 grup zawodników. Zakładamy że
    każdy z tych zawodników dysponuje taką samą siłą.

    Przypadek 1 obrazujący wymianę ciepła na zasadzie woda -> woda
    Są dwie drużyny A i B
    W drużynie A jest 20 zawodników, zaś w drużynie B jest 10 zawodników.
    Ci zawodnicy zaczynają się nawzajem przepychać. W pierwszej chwili drużyna A
    dysponująca większą ilością zawodników stanowi o wiele większą siłę, dlatego
    część zawodników z drużyny A trafia na stronę zawodników B, ale natychmiast
    ci, którzy tam się przedostaną stają się zawodnikami drużyny B.
    W pewnym momencie dochodzi do wyrównania sił, kiedy obydwie drużyny liczą po
    15 zawodników. Dalsza wymiana nie jest już możliwa, gdyż została osiągnięta
    równowaga.

    Przypadek 2 obrazujący nagrzewanie na skutek promieniowania: promieniowanie
    (drużyna B) -> pomieszczenie lub bojler (drużyna A)
    I znów dwie drużyny A i B
    W drużynie A jest 20 zawodników, a w B 10 zawodników.
    Tym razem co minutę z drużyny B biegnie zawodnik do drużyny A, gdzie
    natychmiast staje się członkiem drużyny A.
    W tym samym czasie z drużyny A ubywa jeden zawodnik co 2 minuty (symbolizuje
    promieniowanie).
    Ponadto co 30 sekund ubywa zawodnik z drużyny A poza obydwie drużyny
    (symbolizujący straty konwekcyjne)
    Teraz pytanie: Czy liczba zawodników w drużynie A będzie rosła, malała, czy
    też zatrzyma się na tym samym poziomie aż do czasu przejścia wszystkich
    zawodników z drużyny B do A ?
    Oczywiście będzie malała, bo więcej zawodników ubywa niż przybywa.
    Drugie pytanie: Czy zawodnicy z drużyny A znikną w tym samym czasie w dwóch
    różnych przypadkach tzn., kiedy przybywają zawodnicy z drużyny B do drużyny
    A , czy też, kiedy nowi zawodnicy nie będą przybywać. Oczywiście, że nie
    znikną w tym samym czasie, bo przybywający nowi zawodnicy z drużyny B
    wydłużą czas, kiedy zawodnicy z drużyny A całkowicie znikną.

    Trzecie pytanie: Kiedy liczba zawodników w drużynie A będzie się utrzymywała
    na stałym poziomie ?
    Wtedy, kiedy w tym samym interwale czasowym będzie przybywało tyle samo
    zawodników co ich ubywało.
    Z drużyny A ubywa co 4 minuty 6 zawodników. Zaś przybywa w tym samym czasie
    do drużyny tylko 4 zawodników. Zatem wystaczy doprowadzić do sytuacji, kiedy
    w ciągu 4 minut przybędzie 6 zawodników. Zatem musimy ich wysyłać co 40
    minut, a nie co 60.
    A kiedy liczba zawodników zacznie roznąć ?
    Ano wtedy, kiedy w interwale czasowym 4 minut będzie przybywało więcej jak 6
    zawodników.

    Oczywiscie to jest bardzo uproszczony przykład, ale mam nadzieję, że jest na
    tyle zrozumiały, aby uzmysłowić na czym polega różnica.