    From: "Budyń" <b...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Warto wchodzić w pompe ciepła?
    Date: Tue, 2 Mar 2010 11:29:26 +0100

    news:hmilgu$5cb$1@mx1.internetia.pl...
    > No dobrze - powinienem napisać - okno zimą jest lepiej ustawione :-)
    >
    > No ale czytaj o czym tu napisałem. Wielkosc i ustawienie to malo.

    No dobra, czyli wracamy do sedna :-))) Bierzemy pod uwage wyłącznie zimę (to
    załozenie, analiza letnia nas nie interesuje). .
    Sytuacja 1 - słońca jest tak mało ze solar nie startuje. Okno energie
    przyjmuje i ta zasadniczo w całosci zostaje w budynku. Zgadzam sie ze ze tej
    energii jest mało albo bardzo mało, ale faktem jest ze okno w tym wypadku
    jest od solara lepsze.

    sytuacja 2 - słonce swieci na tyle mocno ze solar jest użyteczny. Okno
    przepuszcza promieniowanie w ilosci 75% (sokółka podaje 80%, juz dla zestawu
    2 szyb) - czesc ale znikoma czesc tego promieniowania się odbije i przez to
    okno wyleci na zewnątrz. Promieniowanie w budynku na skutek wielkorotnego
    wewnętrznego odbicia zamieni sie w ciepło. Czyli mozemy przyjąć sprawnosc na
    poziomie 70% bez względu na temperature zewnętrzną.

    I teraz należy przeanalizowac juz konkretne solary i pytać w jakich
    warunkach oswietlenia i temperatury zewnętrznej maja sprawnosc (całkowitą,
    łącznie ze stratami na rurkach, uwzględniając moc pompki obiegowej) powyzej
    tych okiennych 70%.
    Aby uzyskać odbiór ciepła z solara musimy uzyskać na nim chociaż z 30stopni.
    Jesli uzyskujemy mniej to nie odbieramy ciepła, moc = zero.

    Popatrzmy na wykres sprawnosci solara:
    http://www.ekoenergia.pl/uploaded/Image/obrazki/zdje
    cia/golebiowski.jpg
    Przy 30 stopniach różnicy (płyn 30st, temp. zewnętrzna zero) próżniowy ma te
    70% ale potem jest juz tylko gorzej. A ten wykres pokazuje sprawnosc samego
    kolektora, a straty na rurkach, pompka? Całosciowo - osiągniemy z 50%, moze
    60. Czyli mniej niz okno.

    Na dodatek okno (poprzedni post) jest ustawione lepiej w stosunku do
    słońca....

    b.

    pisze z nowego miejsca, bo wątek zrobił sie tak długi ze mi outlook wymięka
    i nie pozwala wysyłac postów