  • Data: 2014-09-11 15:15:03
    Temat: Re: Wentylacja
    Od: "Ergie" <e...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:4bae15a7-b306-4d06-90f2-78bdf8090e35@go
    oglegroups.com...

    > Tylko ze taki okap musi miec duzo wyzsza wydajnosc zeby sciagnac "w dol"
    > opary - wiec silnik musi byc mocniejszy, a co za tym idzie glosniejszy.

    Niekoniecznie. Jest więcej miejsca więc można zamontować większy wentylator
    ale zmniejszyć obroty i będzie ciszej.

    To tak jak w komputerach można dać wentylator fi 8 i 3,5 krpm albo fi 12 i 1
    krpm. Ten drugi będzie _wielokrotnie_ (kilkanaście decybeli) cichszy przy
    podobnej wydajności.

    Zaznaczam, że nie wiem, czy projektanci Bory z tego skorzystali, bo może być
    i tak że mając dużo miejsca i tak wpakowali mały wysokoobrotowy wentylator.

    > Sam szum powietrza rowniez moze bardziej dokuczac :-)

    To już kwestia jak zorganizowano wlot. Powierzchnię ma mniejszą, ale jeśli
    jest dobrze wyprofilowany to może się obyć bez świszczenia. Na pewno jest to
    trudniejsze niż przy okapie wiszącym, ale za to ten wlot jest trzykrotnie
    dalej od uszu gotującej osoby.

    > Tradycyjne okapy maja
    > przewage bo para juz leci w ich kierunku, wystarczy wciagnac, bez
    > zawracania
    > pedu w druga strone ;)

    Niby tak, ale w praktyce jest tak że para się kłębi i trzeba jej "pomóc" by
    zechciała lecieć do okapu a nie rozłaziła się na boki pod szafki.

    Rozwiązanie jest proste i opisałem je w poprzednim flejmie: tradycyjny okap
    tyle że z wentylatorem umieszczonym dalej w kanale - wtedy jest i cicho i
    wydajnie i cena jest znacznie niższa niż Bora.

    W te wakacje widziałem też inne rozwiązanie, ale jeszcze nie wiem, jak
    działa bo budowa nie skończona: Znajomy doprowadził sobie do kuchni kanał
    35x35cm i w ogóle zrezygnował z dodatkowego wentylatora. Kanał jest
    doprowadzony bezpośrednio nad kuchenkę i zakończony obudową tradycyjnego
    okapu z filtrami siatkowymi.

    Sterowanie wydajnością planuje rozwiązać przez podłączenie włącznika na
    okapie do rekuperatora tak aby można było z kuchni włączyć rekuperator na
    wyższy bieg. Jego rekuperator ma wydajność 350m3 na godzinę na najwyższym
    biegu, z tego na kuchnię przypada trochę ponad połowa co oznacza że nawet
    przy maksymalnej wydajności będzie miał w kuchni przepływ poniżej 0,5 m/s
    czyli CISZA ABSOLUTNA!

    Oczywiście takie rozwiązanie ma też wadę - przełączenie rekuperatora na
    wyższy bieg gdy nie wynika z ilości osób a tylko na potrzeby gotowania
    oznacza niepotrzebne zbyt mocne wentylowanie innych pomieszczeń a więc
    straty. Rozwiązaniem byłaby automatyczna przepustnica, ale to dodatkowy
    koszt i komplikacja sterowania na tyle że ja już mu tego nie podłączę, więc
    musiałby kogoś zatrudnić.

    Pozdrawiam
    Ergie