    Date: Tue, 26 Mar 2013 14:01:34 +0100
    From: Ariusz <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Wybor narzedzia do ciecia listew z mdf

    W dniu 26.03.2013 12:38, mk pisze:
    > Czeka mnie olistwowanie mieszkania. Listwy z mdf, wysokosc 10 cm. Szukam
    > jakiegos sprzetu do ciecia ich pod katem 45 stopni, zeby ladnie polapac nimi
    > wszelkie narozniki. Chyba kupie jakis narzedzie a po wykonaniu zadania pchne
    > go na Allegro... Super by bylo, gdyby ustrojstwo potrafilo takze przeciac
    > pod katem 45 stopni (po grubosci, jak listwy) kilkanascie plyt mdf szerokich
    > na 30 cm, ale zdaje sobie sprawe, ze moze to byc niemozliwe do wykonania na
    > domowym sprzecie. Rozwazam nastepujace typy narzedzi:
    >
    > reczna pila ukosowa
    > http://tiny.pl/h8tlj
> [...]

    Przerabiałem sprawę na wszystkich pokazanych przez ciebie piłach. I z
    tego wszystkiego polecam ci te ręczne ukośnice i tylko te z dobrymi
    ściskami. Ręczna niestety schodzi sporo czasu ale jak wszystko dobrze
    umocujesz to będzie ok.

    Pilarka ręczna i tylko z prowadnicą nadaje się do w miarę mniej
    precyzyjnych prac i to prędzej przetniesz coś większego gabarytowo,
    chyba, że zrobisz sobie jakiś stół - generalnie do tego nie polecam.

    Stołowa to najgorsze rozwiązanie - chyba, że jesteś w niej bardzo dobrze
    wprawiony. u mnie stolarz robiąc schody używał tylko stołowej - a miał
    wypasioną ukośnicę, bo na tej stołowej mógł poprowadzić jak chciał, a
    nie jak piła idzie. Ja próbowałem i porażka.

    Ukośnica stołowa - bardzo dobre narzędzie ale tu też albo wybierzesz
    taką z dobrymi ściskami, albo zaopatrzysz się w nie osobno. No i
    oczywiście wszystko musi być dobrze umocowane.

    Najwięcej używałem ukośnicy elektrycznej głównie ramy do obrazów na niej
    ciąłem - ale te wymagają większej precyzji, a im grubsza rama tym gorzej
    nawet mały paproch na prowadnicy powodował, że na łączeniu miałem szparę
    nawet i do 0,5 mm co dyskwalifikowało taką ramę.

    MDFa - będziesz malował, możesz szpachlować?
    Jeżeli tak to nie musisz być idealny bo nawet 1 mm nierówność zamaskujesz.

    Co do strzępienia - piła musi być ostra to nie będzie strzępić, a lepiej
    okleinę naciąć delikatnie np. piłką do metalu. Tylko jak to zrobić! Ja
    po naostrzeniu piły (ukośnica elektryczna) zrobiłem około 40 cięć i znów
    zaczęła mi strzępić - ale może to też była wina samej ramy i okleiny.

    I jeszcze jedno nie licz na to, że będziesz ciął te listwy pod kątem 45
    stopni, wątpię byś miał tak idealnie zrobione narożniki.

    Możesz też poszukać w twojej okolicy sklepu z płytami lub dobrego
    stolarza, może robią takie usługi na dobrej pile, która najpierw nacina
    okleinę, a potem przecina całość. Najczęściej liczą kilka zł od metra
    więc nie będzie cię to kosztować zbyt wiele ale jest problem bo takie
    rzeczy lepiej robić na bieżąco bo tu milimetr nierówności, tam ściana
    lekko krzywa...

    Powodzenia
    --
    Pozdrawiam ARIUSZ