    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Thu, 7 May 2015 02:59:18 -0700 (PDT)
    <mid0r9$s81$1@node2.news.atman.pl>
    <554a1026$0$2189$65785112@news.neostrada.pl>
    <mid6hq$56m$1@node1.news.atman.pl>
    <554a2065$0$27513$65785112@news.neostrada.pl>
    <mid88p$75j$1@node1.news.atman.pl>
    <554a586f$0$8381$65785112@news.neostrada.pl>
    <6...@g...com>
    <mif2gm$4eq$1@node1.news.atman.pl>
    <9...@g...com>
    <mif8uq$40f$1@node2.news.atman.pl>
    <7...@g...com>
    <554b3466$0$27513$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Wybór technologii przy budowie domu
    From: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 7 maja 2015 11:46:16 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

    > Ty piszesz, żeby się naśmiewać, czy prowadzić rzeczową dyskusję? Bo ja
    > chętnie posłucham konkretnych argumentów.

    Jak tu prowadzic rzeczowa dyskusje jak Ergie dostosowuje swoje argumenty do
    danej sytuacji. Wczesniej pisal co innego, teraz co innego.

    To jeszcze zeby rozjasnic - wszystkie wyliczenia ktore wczesniej podalem o
    mocach byly liczone dla powietrza ktore schlodzi sie z XX stC (30 - 26 - 24)
    do 6stC (czyli temperatury zasilania cieczy chlodzacej). Czyli to sa maksymalne
    moce ktore mozna uzyskac (w praktyce nigdy ich nie uzyskasz bo musialbys miec
    strasznie dluga / wielka nagrzewnice - na pewno ta ktora podal Ergie takich
    wymagan nie spelnia). Zakladajac, ze temperatura na wyjsciu ma 15stC jak podal
    Ergie, a na wlocie bedzie 28stC to ta chlodnica przy 140m3/h bedzie miala moc
    500W :) Zastanow sie czy chcesz wydac ~5-6k na cos, co moze dzialac, moze nie.

    Jak dla mnie wentylacja i klimatyzacja to po prostu dwa rozne urzadzenia /
    instalacje i nie nalezy ich mieszac. Wentylowac musisz CALY dom (ja wentyluje
    rowniez piwnice i garaze), a klimatyzowac zwykle wystarczy salon i sypialnie,
    wzglednie poddasze. Lepiej wydac 10k na multisplita i miec chlod na zawolanie,
    a nie liczyc na to ze pojedynczymi setkami W schlodzisz chate :)

    Wsun sobie w szczeline wentylacyjna nad ociepleniem dachu / pod dachowka
    termometr to zobaczysz dlaczego Ergie glupoty pisze, ze przenikanie ciepla
    w lato jest nizsze niz w zime - on zaklada ze na zewnatrz jest 30, a w srodku
    20 (roznica = 10 stC), tylko zapomina, ze slonce rozgrzewa elewacje i dach
    do znacznie wyzszych temperatur. Pod czarna dachowka to moze byc i 80stC
    w upalne lato w samo poludnie :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.