  • Data: 2014-12-28 13:18:56
    Temat: Re: Wyłączać cyrkulację, czy nie?
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-12-10 o 19:48, Ghost pisze:

    > Użytkownik "Irek.N." napisał w wiadomości grup

    > No weź przestań :-)
    > Pompa się włącza gdy woda na obiegu ostygnie.

    W którym miejscu jest mierzona temperatura obiegu?
    Poza tym jaki ma sens takie sterowanie?
    Przecież takie sterowanie nie chroni przed wychładzaniem zasobnika CWU.
    Zmniejsza nieco straty ciepła, ale w bardzo małym stopniu Ogranicza też
    zużycie energii elektrycznej, ale ze względu na niską moc pomp
    cyrkulacyjnych CWU, oszczędności kosztów energii elektrycznej są niewielkie.
    Największe oszczędności można uzyskać tylko wtedy, kiedy system będzie
    umiał przewidywać zużycie ciepłej wody i na chwilę przed odkręceniem
    zaworu ciepłej wody uruchomi cyrkulację.
    Tak się składa, że od wielu lat już montuję systemy u swoich klientów,
    które właśnie w prawie taki sposób działają.
    W tym celu wykorzystuję systemy alarmowe oraz czujki ruchu oraz
    kontaktrony. Kontaktrony są zamontowane w drzwiach do łazienek i
    ubikacji, zaś w kuchniach stosuję zazwyczaj czujki ruchu PIR. Oczywiście
    czujniki kontaktronowe i czujki ruchu są integralnymi elementami
    systemów alarmowych i służą także do detekcji włamań, a przy okazji
    wykorzystuję je do sterowania pompą cyrkulacyjną CWU. Prawie każdy
    system alarmowy ma wbudowane funkcje prostej automatyki oraz wyjścia,
    które mogą sterować przekaźnikami załączającymi pompy.
    Budowane przeze mnie układy sterowania w chwili otwarcia drzwi do
    łazienki czy ubikacji lub wejścia osoby do kuchni powoduje uruchomienie
    cyrkulacji na okres od kilkudziesięciu sekund do 2-3 minut. To
    wystarczy, aby w przeciągu następnych 15-20 min. móc skorzystać z
    ciepłej wody bez oczekiwania na ciepłą wodę.
    Oczywiście nie każde wejście do łazienki czy kuchni oznacza korzystanie
    z ciepłej wody, ale w większości przypadków się sprawdza. W zamian za to
    przez pozostałą część dnia i nocy cyrkulacja nie kręci wodą niepotrzebnie.
    Czasami do tego układu sterowania dodaję bimetaliczne czujniki
    temperatury, montując w najdalszym punkcie obiegu CWU, ale jako
    dodatkowe czujniki, które wyłączają cyrkulację, kiedy cyrkulacja jest
    ciepła. Zapobiega to zbyt częstemu załączaniu i wyłączaniu się pompy
    cyrkulacyjnej np., kiedy w domu jest impreza i dość często ktoś idzie do
    łazienki, a woda w obiegu nie zdąży jeszcze ostygnąć.