eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieWylewka na wjazd przed garażem - Czy robię to dobrze ? › Re: Wylewka na wjazd przed garazem - Czy robie to dobrze ?
    From: "rrr." <d...@w...or>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Wylewka na wjazd przed garazem - Czy robie to dobrze ?
    Date: Fri, 09 Oct 2009 16:33:28 +0200

    Użytkownik Tornad napisał:
> [...]
    > Slyszales chyba o tym, ze woda zamarzajac powieksza swoja objetosc o okolo 9
    > procent? I ten grunt pod plyta, nasycony jesiennymi szarugami woda,
    > zima przemarza i to czesto dosc gleboko. Woda uwieziona w porach gruntu
    > zamienia sie w lod i powoduje wzrost jego objetosci. A sile Ci on ma
    > przepotezna i ona normalnie wysadza wszystko do gory. I jesli na nim lezy ta
    > plyta czy plytko posadowiona lawa fundamentowa to ja spoko do gory wysadzi
    > powodujac spekanie scian. Po to okreslone sa normowe minimalne glebokosci
    i 2 centymetrowy styropian zatrzyma to przeraźliwe zimno i tę
    niepohamowaną siłę natury.

    > Gdybys te plyte wylal o grubosci powiedzmy metra nic by sie nie podzialo. Ale
    > plytka ma grubosc 10 cm i dobra przewodnosc cieplna..
    Od dołu i od góry i również z boków.

    > Teraz jesli pod ta plyta bedzie izolacja termiczna to ona uniemozliwi lub
    > przynajmniej w jakims stopniu ograniczy przemarzanie 'gruntu' pod ta plyta i
    > ten grunt pod ta plyta wtedy nie zamarznie bo jest od dolu ogrzewany cieplem
    > Ziemi. A jak grunt nie zamarznie to nie powiekszy swojej objetosci i plyta nie
    > bedzie narazona na wysadzenie i spekanie...

    Jak rozumiem wg ciebie mróz działa liniowo zgodnie z siłą przyciągania,
    bo jak ziemia przemarznie na 30cm w głąb to już nie przemarznie na 30 cm
    w bok, co sprawi, że ten straszny mróz wejdzie pod styropian, woda
    zmieni swoją objętość i wysadzi nam ładnie płytę łącznie z tym styropianem.

    > Tak, ze dajemy kolderke pod plyte a plyte mozemy odsniezac, posypywac sola a
    > nawet po niej jezdzic czolgiem i jesli jest odpowiednio zazbrojona, nic zlego
    > sie jej nie podzieje.
    > Zamist styropianu mozna pod plyte zastosowac 15-20 cm warstwe zwiru, materialu
    > rownoziarnistego, ktory jest niezageszczalny, ma duza, okolo 30 proc.
    > porowatosc i to powietrze w porach czyli wolnych przestrzeniach pomiedzy
    > ziarnami zwiru, pelni role izolatora, ktory skutecznie zapobiega ww zjawiskom
    > a ma wielokrotnie od styro wieksza nosnosc.
    Przestrzenie między kruszywem, pozwalają właśnie na zmianę objętości
    wody oraz odpływ wody - w przeciwieństwie do styro - tak, że porównanie
    zupełnie nie trafione.

    > Polecam to szczegolnie wewnatrz w garazy co zima uchroni plyte przed spekaniem
    > a latem taka plyta sie "nie poci" gdyz ma temperature zblizona do powietrza.
    Pytający pytał o podjazd do garażu.

    Grunt podloza ma zima/lato ma temperature tylko 8 st. C i przy braku
    izolacji
    > termicznej, od dolu, plyta jest chlodzona, ma zblizona temperature do gruntu;
    > wtedy nasycone wilgocia letnie powietrze normalnie sie na niej skrapla co jest
    > bardzo niekorzystne m.in dla wiezby dachowej.
    > Mysle, ze po tym wykladziku zrozumiesz o sso w tym wszystkim chodzi.
    > Pzdr.

    Myślę, że napisałeś długi i niepotrzebny wywód tylko dlatego, że nie
    przeczytałeś dokładnie posta z pytaniem, a teraz próbujesz bronić
    bezsensownej tezy.

    pozdrawiam
    rafał