    From: marios <d...@f...gd>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ytong 48 cm
    Date: Tue, 29 Jan 2019 12:06:50 +0100

    W dniu 29.01.2019 o 11:21, Bolko pisze:

    > Kiedyś byłem na szkoleniu z programu symulującego pewne procesy.
    > I był tam gość z budowlanki który się śmiał że program liczy
    > do trzeciego miejsca po przecinku a potem i tak mnoży się razy 1,5 :)

    I co z tego.
    Wiadomo że nie zbudujesz tego idealnie. Nie widać kleju, pustki powietrznej
    między klejem a styro i tego wszystkiego co konstrukcyjnie musisz dodać do
    ściany (chociaż można trochę dodać te elementy jako "obciążenie zamienne").

    Widać jednak jak styro współpracuje z BK, ile wody może magazynować ściana z
    betonu, co może się dziać po dodaniu folii PE,PA, gdzie wypada punkt rosy
    i jak ogromny wpływ ma materiał wyprawy elewacyjnej

    dlatego napisałem "pobawienia się".

    Kilka moich pomysłów ten program zmiażdżył. Lepiej bazować na "podaniach
    ludowych" gdzie w dużej części mamy odczucia subiektywne użytkowników?

    Ten gość od "fizyki budowli" na swojej stronie (wideo wykłady) pokazuje
    wykresy dla zawilgoconego styropianu (jakieś badania i norma) i chyba od 30%
    styro ma wg. tej normy obliczeniowe 0.040 a nie deklarowane producenta np.
    0.031 w suchych warunkach. A kiedy wg. WUFI ten styro w przegrodzie ma <30%
    wilg.? - od czasu do czasu. Nie wiem, zaglądałem w karty produktów kilku
    producentów styro i w pozycjach dotyczących parametrów styro i przykładowo:
    "Absorpcja wody przy długotrwałej dyfuzji" - "NPD" = "właściwości użytkowe
    nieustalone"
    Pierwszy z brzegu:
    https://www.swisspor.pl/files/5acf08735a408_DWU%201%
    202018%20LAMBDA%20WHITE%20fasada.pdf
    Nie wiem, może w tej normie EN 13163: 2012+A1:2015 jest coś o tym, nie czytałem.

    ps. W ustawieniach można sobie wybrać: Polish