    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Fri, 7 Dec 2018 20:53:30 -0800 (PST)
    Subject: Re: Zamknięcie kuchni
    From: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 7 grudnia 2018 18:33:32 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Zasady moralne sa istotne chociaz bardziej chodzi o refleksje. Wyobraz sobie
    sytuacja w ktorej kot albo pies patrza na swojego ludzkiego partnera. Oglada on
    telewizje w ktorej mowia ze w Chinach koty i psy jedza. Jest tym oburzony.

    qurcze zenek, ale ci sie pozajączkowało. Nie mam nic do twojego niejedzenia mięsa ale
    nie podpieraj sie wątpliwej jakosci filozofią.
    Zasady moralne dotyczą WYŁĄCZNIE ludzi. Mozesz co najwyzej ludzką moralnosc
    zastosowac do zwierząt jako "nie przysparzaj im zbędnych cierpień".
    Ale zwierzęta nie maja moralnosci, nie rozróżniają pojęć dobra i zła (mimo ze
    odczuwają strach i ból). Musiałbyś zbudowac system moralnosci dla kazdego gatunku z
    osobna - lew zjadł antylopę - to dobrze czy źle? Z punktu widzenia lwa - dobrze, z
    punktu widzenia antylopy źle. A system filozoficzny który na dokladnie to samo
    znaczenie daje dwie skrajnie różne odpowiedzi jest do bani.
    Są takie ruchy ideologiczne próbujące mówic ze lew ma swoją moralnosc, a antylopa
    swoją - ale promowane wyłącznie w celu zdyskredytowania moralnosci człowieka, bo
    jesli kazda istota ma własną to żadna nie ma najbardziejszej. A człowiekiem bez
    moralnosci łatwiej manipulowac (w sensie całych społeczenstw).

    b.