    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Zrób to sam - wentylacja mechaniczna
    <4...@g...com>
    <7...@g...com>
    <c...@g...com>
    <ou2etv$l45$2@node1.news.atman.pl>
    <5a062a64$0$647$65785112@news.neostrada.pl>
    <ouktf8$r3g$1@node2.news.atman.pl>
    Date: Thu, 16 Nov 2017 22:18:05 +0100

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

    > Swoją drogą klimatyzacja w samochodzie jest strasznie kosztowna i nie ma
    > żadnego uzasadnienia ekonomicznego, to po prostu taki generator kosztów,
    > ale kto bogatemu zabroni?
    >
    > Swoją drogą kanalizacja w domu jest strasznie kosztowna i nie ma żadnego
    > uzasadnienia ekonomicznego, to po prostu taki generator kosztów, ale kto
    > bogatemu zabroni?
    >
    > Swoją drogą wodociągi też, ze studni wyciągać wiadrem będzie taniej... :-D

    Jeśli chodzi o to ostatnie, to zgrubna analiza ekonomiczna wygląda
    następująco: pompa circa jeden ka-wu ma wydajność około litra na
    sekundę. Więc za jakieś 60 groszy utoczy 3,6 metra wody. Cena metra
    sześciennego jest więc rzędu kilkunastu groszy. Wodociągi chcą za
    to nie wiem ile, ale chyba ze dwa zeta. No, niech będzi złoty ileś.
    To jest o *rząd wielkości* więcej niż woda z własnej studni. Nie,
    nie wiaderkiem, pompą na prund i rurą do kranu!

    Wodociąg ma sens *jedynie* wtedy, gdy lokalna woda jest syfiasta.
    Ja mam wodę wyśmienitą, ze studni około 40 metrów głębokiej. Jest
    też obok wodociąg, ale inteligentni ludzie go olewają. Bierze wodę
    ze studni o podobnej głębokości zrobionej przy sąsiedniej ulicy.
    Wodociąg powstał u schyłku komuny, finansowała go gmina, pod presją
    lokalnej społeczności, która miała główny argument nastęlujący:
    "w zeszły piątek znou brakło jednej fazy, Kowalskiemu spalił się
    silnik, czeka na przewinięcie, ma być gotowy za dwa tygodnie".

    Aha, jeszcze jedno. Wywiercenie takiej studni, to w dzisiejszych
    warunkach jakieś trzy tysiące. Podłączenie do wodociągu wychodzi
    drożej (głowny koszt, to nie wykopki, lecz narysowanie kreski na
    mapie przy "inwentaryzacji powykonawczej"; tak przynajmniej miałem
    przy gazociągu i kanalizacji).

    --
    Jarek