    From: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <ouktf8$r3g$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <ounflu$821$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <ouvq80$9bs$1@node1.news.atman.pl>
    <1...@g...com>
    <ov2a3e$qjk$1@node1.news.atman.pl>
    <c...@g...com>
    <ov5nho$6l8$1@node1.news.atman.pl>
    <d...@g...com>
    <ov7f47$b4$1@node1.news.atman.pl>
    Subject: Re: Zrób to sam - wentylacja mechaniczna
    Date: Sat, 25 Nov 2017 17:54:58 +0100

    > Mimo że tacy obcykani jesteście ze wzorami z gimnazjum, to ja spytam tylko
    > tak o pi razy oko. O jakiej wysokości podnoszenia słupa wody powinienem
    > zakupić pompę, jeżeli w mojej studni woda jest na 6m od powierzchni
    > gruntu? :-)-- Pozdrawiam, Mateusz Bogusz

    Każda pompa tyle wyciągnie nawet nie musisz pytać:)
    Odnośnie twoich argumentów na temat kosztów wody z własnej studni, to jeśli
    skończyłeś podstawówkę, to powinieneś zrozumieć. W hydroforze pompa nabija
    ciśnienie 3atm, jest to równe wysokości 30m słupa wody, więc jeśli masz
    lustro wody w studni do 20m, to w sumie praca jaką pompa musi wykonać do
    przeniesienia metra sześciennego wody na wysokość 50m wynosi W=mgh, koszt
    energii elektrycznej to 0,5-0,6zł, sprawność pompy 0,9, opory na
    kilkudziesięciu metrach grubej rury są pomijanie małe, wiec jak sobie
    wymnożysz na kalkulatorze to wyjdzie ci że koszt 1m3 wody ze studni wynosi
    do 10 groszy, czyli minimum 20 razy taniej niż z sieci. Z tego prostego
    rachunku ekonomicznego wynika że nie ma żadnych podstaw żeby sobie studni
    nie wykopać, masz tanią i czystą wodę, oczywistsze dotyczy to terenów słabo
    zabudowanych.