    From: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: ale grupa siadła
    Date: Tue, 10 Sep 2024 21:56:23 +0200
    <o...@l...harvard.local> <vbnqcj$865g$1@news.icm.edu.pl>
    <o...@l...harvard.local>

    > Kiedyś też miałem parcie na wiatr, ale po dwóch latach obserwacji
    > wychodzi, że u mnie wieje ze 20 dni w roku...

    U mnie wieje podobnie. Poprzednie lata puszczałem wiatrak cały rok...to
    się łożyska obrażały bo się kręciło powoli a łożyska trzeba było
    wymieniać co roku. Zrobiłem kotwicę z siłownika od zamka centralnego i
    odpalam zdalnie/programowo kiedy jest niski poziom akumulatora ale
    wieje. Jak co roku, wiatrak potrzebny jest od grudnia do marca, bo
    słońca mało (czasem 2 tygodnie jest posucha) ale wieje wtedy. Akumulator
    trzyma mi prądu na 1,5 tygodnia a potem się rozłącza, żeby nie zejść
    poniżej 11,2V. W zeszłym roku było tak, że 3 tygodnie nie było słońca i
    wiatru, to padł na tydzień...ale jak zawiało, to się doładował :)

    Wpadłem też na genialny pomysł modyfikacji tego wiatraka ale nie chce mi
    się go przerabiać...Chodzi o zmianę całkowitą konstrukcji, z wiatraka
    VAWT na HAWT ale pierścieniowy (opanowałem do bólu problem przetwornicy
    wolnoobrotowej) Co to wiatrak pierścieniowy? To taki jak w starych
    westernach...bo ma większą wydajność niż VAWT przy małym wietrze. Zawsze
    były jednak problemy, ze zrobieniem generatora, który działa wydajnie
    przy obrotach 100rpm i to właśnie opanowałem do bólu, stosując
    przekładnię elektroniczną. To cudo, znaczy HAWT ma takie obroty przy
    3m/s a odpowiednia średnica (wystarczą 2m) zapewnia spory moment, gdzie
    wydobycie 30W czyli 2A/13V to pikuś więc do ładowania akumulatora
    wystarczy. Mój obecny osiąga 2A przy 5m/s ale to za mało na te wiatry,
    które są. Jak nakurwia 10m/s to leci 10A :)
    Oczywiście jest też problem z nadmiernym wiatrem...ale to też już
    opanowałem...w sensie "co robić, kiedy wieje za mocno". 3 lata
    doświadczeń&modyfikacji, to jednak spora wiedza :)

    Obecnie całość jest w pełni automatyczna i działa poprawnie.

    Wszystkie wiatraki jakie są w sprzedaży/konstrukcjach bazują na wietrze
    powyżej 7m/s a tego wiatru, jak pisałeś jest 20 dni w roku.

    Może się jednak zimą zabiorę za budowę tego pierścieniowego, jak będę
    się nudził :)
    --
    Pixel(R)??