    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: ale grupa siadła
    Date: Sat, 14 Sep 2024 20:08:35 +0200
    <o...@l...harvard.local>
    <vc0krf$3ioj5$1@paganini.bofh.team> <20240913085401.031c56f4@mateusz>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <o...@l...harvard.local>

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Na południu Hiszpanii (jestem tam kilka razy w roku) zmienili
    > orientację swoich farm. Wcześniej wszystko było na południe pod
    > niewielkim kątem, teraz (od jakiś 3 lat) nowe farmy powstają
    > na wschód- zachód pod niewielkim kątem. Wygląda to tak, że jest
    > rządek (czasami nawet po 1 km długości dwuspadowych daszków,
    > przerwa na wjazd maszyn i kolejny dwuspadowy rządek po horyzont.
    > Kąt na oko mniejszy niż 20st.

    No więc właśnie, ten proces przemian miałem na myśli. Na początku
    moich kontaktów z fotowoltaliką (rok 2003) pisywałem po Usenetach
    o południowohiszpańskich instalacjach. Andaluzyjskich konkretnie.
    Wtedy typowa "elektrownia" to były dwa panele zamontowane na wysokim
    drągu, który dało się z dołu obracać, by podążać za słońcem.

    Wtedy moją pisaniną nikt się nie interesował, bo mało kto wiedział
    co to jest ta fotowoltaika. No to przypomnę trochę: to najbardziej
    użyteczne zastosowanie ogniw słonecznych, z jakim można się spotkać.
    Tanie (wtedy już poniżej 10 euro za wat) moduły krzemowe zamieniały
    niedostępne odludzia, gdzie do najbliższej linii energetycznej
    jest kilkadziesiąt kilometrów, w całkiem wygodne miejsce do życia
    w pięknych okolicznościach przyrody.

    Współczesna licytacja, komu ile udało się w ciągu lata zdobyć
    voucherów na zimowy prąd z węgla, jakoś mnie nie kręci.

    Jarek

    --
    Socjalizm to władza radziecka plus elektryfikacja całego kraju.