    From: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: betonowanie ław fundamentowych - na co zwrócić uwagę?
    Date: Thu, 20 May 2010 14:25:42 +0200

    W dniu 2010-05-20 13:34, Tornad pisze:
> [...]

    [ciach]
    > Pisze gdyz dostales dwie rady, obie blednawe.
    > Masz szalunek i zbrojenie ulozone na chudym bstonie. Jest to zgodne ze
    > sztuka budowlana; podstawowa funkcja "chudziaka" jest wlasnie zabezpieczenie
    > dna wykopu przed tego typu przypadlosciami. Nie obawiaj sie, grunt rodzimy pod
    > chudziakiem nie zostal naruszony ani nie specznial zatem zadnej wymiany gruntu
    > czyli demolki i szalowania od nowa robic nie trzeba.

    nawet jesli chudziak jest wylany tylko na szerokosc lawy? Ekipa sobie
    pomogla, zrobili 10cm wyzsze szalunki i wylali chudziak do szalunkow na
    odpowiednia wysokosc. Gdzieniegdzie wycieklo na boki, ale generalnie
    chudziak jest na szerokosc lawy a nie szerzej - i to mnie niepokoi.
    pic: http://tnij.org/chudziak

    > Obok, poza obrysem szalunku, wykop ze dwa-trzy glebsze dolki w ktorych bedzie
    > zbierac sie woda i normalnie ja z wykopu wypompuj. Po tym odkop oberwana
    > skarpe wykopu i usun grunt z szalunku lopata, recznie, ile sie da a potem
    > jazda, waz z woda pod cisnieniem i cale to bloto z izolacji normalnie zmyjesz.
    > Pompa w dolku bedzie caly czas pracowac i w ten sposob oczyscisz te izolacje,
    > szalunek i zbrojenie.

    Problem w tym, że wszystko jest już w szalunku (fotka poniżej). Jak
    dokładnie należy to oczyścić przed zalaniem? Czy jest duże zagrożenie
    dla jakości betonu jeśli zostanie tam trochę błota?
    pic: http://tnij.org/obsuw

    > Ja co prawda nie wiem po co na chudziak daje sie izolacje z folii ale jak juz
    > jest to niech zostanie, ona jakos znaczaco nie zaszkodzi.

    Na ławie będzie ściana monolityczna. Pomiędzy ławą a ścianą nie będzie
    izolacji poziomej - dlatego izolacja pozioma jest pod ławą - czyli na
    chudziaki. To nie jest taka zwykła folia budowlana - tylko gruba >1mm
    folia PCV zastępująca papę.
    pic: http://tnij.org/izoprex

    > Ale bloto moglo sie
    > dostac rowniez lokalnie pod nia wiec musisz go tez spod tej folii jakos
    > hydromechanicznie usunac.

    będzie ciężko - bez zdemontowania i podniesienia zbrojenia i usunięcia
    dystansów nie da rady tego zrobić.. Uważasz, że to konieczne czy raczej
    wskazane?

    > I jaknajszybciej zalac te lawy betonem o konsystencji gestoplastycznej i
    > zawibrowac. Sa tanie bulawy elektryczne w cenie 200-300 zlotych (widzialem na
    > targu w Krosnie) wiec taka kup. Wibrowanie betonu zwieksza jego wytrzymalosc
    > powiedzmy dwukrotnie i czyni go znaczaco bardziej wodoszczelnym.

    Beton B20, oczywiście będzie dokladnie wibrowany. Ale z tym "jak
    najszybciej" może być ciężko - w wykopie jest bagno w pogoda ciągle
    niesprzyjająca :( Biednemu zawsze wiatr w oczy.