    Subject: Re: brama otwierana z dwóch stron - jak najprościej?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <c...@g...com>
    <b...@g...com>
    <58fe27a6$0$15202$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Mon, 24 Apr 2017 19:11:10 +0200

    W dniu 2017-04-24 o 18:28, Uzytkownik pisze:

    > 10 ogniw o pojemnościach 1Ah posiada łączną pojemność 10Ah. Jeżeli
    > będziemy je ładować prądem 1A to czas ładowania będzie taki sam jak
    > ładowanie 1 ogniwa o pojemności 1Ah.
    >
    > Tyle, że ja nie pisałem o takim przypadku lecz o przypadku 2 różnych
    > zestawów:
    >
    > Pierwszy zestaw np. składa się z jednego ogniowa o pojemności 1Ah
    > (1,2V) - całkowita pojemność zestawu 1Ah, napięcie ładowania 1,2V
    >
    > Drugi zestaw tworzy bateria ogniw 10szt, a każde po 0,1Ah (1,2V) -
    > całkowita pojemność zestawu 1Ah, napięcie ładowania 12V

> [...]

    Teraz odnieśmy się do rzeczywistych warunków.

    Jedno ogniwo Li-Ion ma napięcie 3,6V

    Stąd też we wkrętarkach występuje typoszereg napięć zasilających:

    3,6V - 1 ogniwo

    7,2V - 2 ogniwa w szereg

    10,8V - 3 ogniwa w szereg

    14,4V - 4 ogniwa w szereg

    18V - 5 ogniw w szereg

    21,6V - 6 ogniw w szereg

    25,6V - 7 ogniw w szereg

    28,8V - 8 ogniw w szereg

    36V - 10 ogniw w szereg

    Co prawda teoretycznie im większa pojemność ogniwa, tym większy prąd
    ładowania, ale różnice są niewielkie, ponieważ o maksymalnym prądzie
    ładowania decydują maksymalna temperatura oraz możliwości chłodzenia
    tych ogniw. Ponieważ ogniwa zarówno 1200mAh , 1800mAh jak i 3300mAh mają
    takiej samej wielkości obudowy to tym samym mają podobne możliwości
    oddawania ciepła do otoczenia. Zatem ich maksymalny prąd ładowania jest
    podobny. Niewielkie różnice występują tylko z powodu różnych oporności
    wewnętrznej ogniwa.

    We wkrętarkach stosuje się tzw. szybkie ładowarki, które ładują baterie
    możliwie maksymalnym, możliwym prądem. Przy czym układy ładujące pilnują
    temperatury ogniw. W razie zbytniego wzrostu temperatury ogniwa, prąd
    ładowania jest zmniejszany.

    Ponadto na zmniejszenie maksymalnego prądu ładowania akumulatora wpływ
    także ma skumulowanie wielu ogniw w jednej, niewielkiej obudowie, co
    powoduje, że o ile samo pojedyncze ogniwo możemy np. ładować maksymalnym
    prądem 1A to w zestawie baterii (wielu ogniw) maksymalny prąd ładowania
    będzie nieco mniejszy.

    Dlatego też jeżeli weźmiemy pod uwagę dwie wkrętarki z bateriami o
    takiej samej pojemności np. 2Ah, ale o napięciach np. 10,8 oraz 21,6V
    (czyli 2 razy większe) to tą o napięciu 21,6V naładujemy szybciej. Z
    tym, że nie będzie to 2 razy szybciej, bo większa ilość ogniw w obudowie
    ma bardziej utrudnione oddawanie ciepła do otoczenia.