    From: "tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: budka na narzędzia i drewutnia
    Date: Mon, 19 Jan 2009 15:19:35 +0100
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Pewnie racja ale z drugiej strony dlaczego mróz nie wysadza krawężników,
    > obrzeży, fundamentów od ogrodzeń. Wszystkie te elementy są powyżej granicy
    > przemarzania a po zimie nie widze aby obrzeąa na parkingach itp były
    > powysadzane.Czy ktoś jest mi to w stanie wytłumaczyć?
    >
    > --
    > Pozdrawiam
    >
    > Krzysiek

    Ja to juz tu ze dwa razy tlumaczylem, szczegolnie w odniesieniu do drog. Ale
    tak z grubsza powtorze. Otoz te normowe glebokosci przemarzania okreslone sa
    na podstawie wieloletnich badan, obserwacji i pomiarow. Powiedzmy dla
    prawdopodobienstwa pojawienia sie mrozu, ktory spowoduje przemarzanie do tych
    normowych wartosci, raz na kilkadziesiat, nawet na 99 lat. Zatem przez 50 lat
    nic sie nie podzieje a w koncu przyjdzie taki 20 stopniowy mroz, ktory bedzie
    trzymal przez 3 - 4 tygodnie bez przerwy i na niego nie ma mocnych. Wszystko
    posadowione powyzej tej granicy wysadzi i... Jesli to jest Twoj kraweznik to
    nic sie nie stanie, sam osiadzie albo przyjda chlopcy i naprawia. Ale jesli to
    jest fundament Twojej rezydencji za milion, czy tez pod budynkiem gromadzkiej
    Rady Gminnej to juz sprawa bedzie powazniejsza i skonczy sie pozwem sadowym
    oraz wysokimi odszkodowaniami za fuszerke.
    I to cala filozofia.
    A z tym Twoim kraweznikiem tez nie zawsze jest tak, jak piszesz. Tak samo z
    fundamentami ogrodzen. One moga przemarznac, mroz je wysadzi na ten cm czy dwa
    ale one potem osiada z powrotem na swoje miejsce i nic zlego sie nie stanie.
    Natomiast jesli moroz wysadzi na ten cm czy dwa, sciane czy naroznik domu to
    juz bedzie o wiele gorzej. Sciany sie porysuja, nawet rury moze poucinac w
    sumie problem graniczacy z ruina.
    Pzdr.