    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: czy tak się robi ściankidziałowe?
    Date: Wed, 20 Jan 2010 22:37:05 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > mam pytanie do mojego guru grupowego o wykańczanie poddaszy - skosów.
    > Jak ten etap wykańczania wnętrz odbywa się w USA ? Jak rozumiem także drewno
    > ??
    > Jak dobrze rozumiem krokwie mają wymiary 2x10 ? lub 2x14 ?? jaki rozstaw ??
    > Marcin W.

    E tam zaraz gura, po prostu w Polsce przez dwadziescia lat pare budow
    widzialem i w Hameryce proporcjonalnie kilkanascie, to mam porownanie i
    niektore rzeczy ganie inne zas propaguje bo sa godne uwagi czyli "zerzniecia".
    I tez jak kazdy czasem sie myje, sam widzisz.
    Wykanczanie skosow... Otoz nie ma tu roznicy w wykanczaniu, czy to skos na
    poddaszu czy naroznik sciany, czy tez polaczenie sufitu ze sciana
    wszystko "wykancza sie" identycznie. Zasada jest prosta - laczenie plyt KG
    zawsze musi odbywac sie na drewnie, niedopuszczalne jest ich takie laczenie
    aby jedna byla przykrecona do drewna a druga wisiala i trzymala drugiej na
    slowo honoru czyli na tasmie.
    Zatem w przypadku narozy, slupki musza byc tak zbite aby i od wewnatrz i od
    zewnatrz byly plaszczyzny szerokosci samej belki czy slupka czyli minimum 1.5
    cala, do ktorych przykreca sie plyty. Te zespolone slupki, np w kazdym narozu
    musi ich byc trzy w kupie, po pierwsze wysychaja razem wiec sie nie pacza, po
    drugie maja znacznie wieksza sztywnosc i wytrzymalosc i co najwazniejsze,
    takie laczenie jest nieczule na ich prace w warunkach zmiennej wilgotnosci i
    temperatury gdyz drewno ma ograniczone mozliwosci odksztalcania sie.
    Potem stropy. Stosuje sie belki nosne odpowiednio do dlugosci wysokie i o ile
    na scianie nosnej, na ktorej sa oparte nie ma problemow, to na scianach do
    ktorych te belki ida rownolegle, na podwojnej plejcie gornej musi byc nabita
    trzecia plejta wystajaca do wewnatrz na poltora cala wlasnie po to aby mozna
    bylo do niej dokrecic od dolu plyte KG.
    Skosy attyczne. Jak napisalem obowiazkowa jest tu decha szczytowa, do ktorej
    przybite sa krokwie; one bezposrednio ze soba styku nie maja, pomiedzy nimi
    idzie ta decha szczytowa, ktora jest zwykle szersza od krokwi tak aby te
    ukosne, zatem dluzsze naciecia krokwi, przylegaly do tej dechy szczytowej cala
    ukosna powierzchnia. To znakomicie usztywnia konstrukcje do tego stopnia, ze
    zwalnia to z koniecznosci wykonywania jakichs dodatkowych wzmocnien. Ale i tak
    czesto stosuje sie pod szczytami poziome beleczki przykrecane do krokwi jak
    jetki szczytowe co daje maly waski ale sufit, w ktorym mozna zainstalowac
    punkty swietlne.
    Najgorsze sa skosy przykrokwiowe przy sciance szczytowej. To duzo pisania w
    kazdym razie scianka szczytowa musi byc zakonczona beleczka przybita do
    slupkow na plask aby do niej przykrecac plyty. W tym celu te slupki
    podkrokwiowe sciany szczytowej nacina sie pod tym samym katem co krokwie i na
    tych skosach montuje sie plejte ukosna ktora automatycznie laczy krokwie ze
    scianka i slupkami na sztywno. Plejta ta musi wystawac do srodka znowu na te
    poltora cala aby plyty ukosne mozna bylo do niej przykrecic. Plyty pionowe
    przykreca sie tylko do slupkow tak, ze zadna z plyt nie wisi, kazda ma
    swoj "fundament" i to polaczenie potem nie peka.
    Odnosnie asortymentu to wszystkie elementy maja grubosc 1.5 cala czyli
    dokladnie 38 mm a szerokosci wzrastaja co dwa cale zatem 2x4,2x6,2x8 az do
    2x16 chyba. I wszystko, slupki, krokwie, belki stropowe, montuje sie w
    rozstawie "osiowym" (c-c) 16 cali czyli okolo 40 cm. Odleglosci
    miedzykrokwiowe czy miedzy slupkowe sa zatem rowne 14.5 cala.
    W Polsce za dawniejszych lat tez zaden stolarz nie znal innych niz calowe
    wymiarow. Zreszta do tej pory te standardowe wymiary sie rznie. Ja jak
    zamawialem dechy u tracza, operowalem wymiarami calowymi; potrzebowalem deski
    trzycwierciowe i poltoracalowe wiec facet, starszy gosciu, byl nie tylko
    zdziwiony, lecz wyraznie usatysfakcjonowany, ze ma przyjemnosc rozmawiac z
    fachowcem. I moze dlatego moze dostalem drewno dobrej jakosci.
    W wolnej chwili poguglam, gdzies widzialem pare rysunkow jak to sie robi
    mysle, ze to bedzie najlepszy sposob na przyswojenie sobie zasad konstrukcji w
    tym systemie.
    Znowu sie rozpisalem za co tych, ktorzy przeczytali to do konca... pozdrawiam.
    Tornad