    From: "Panslavista" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: czym wyciąć otwór w blacie
    Date: Wed, 12 Aug 2009 13:19:59 +0200

    Użytkownik "P." <g...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:h5tp24$i6g$1@news.onet.pl...
    > Witam
    >
    > Chcę wyciąć w laminowanym blacie kuchennym kilka okrągłych otworów o śr.
    ok
    > 5 cm - czym wywiercić, żeby nie wyszczerbić laminatu? Czy zwykła otwornica
    > do drewna będzie odpowiednia?
    >
    > pozdr.

    Będzie, byle była ostra. Ale lepsza z ostrzami widiowymi (sprawdzić
    średnicę zewnętrzną, albo wywiercić w kawałku płyty otwór kontrolny).
    Wytrasować środki otworów, zamocować wiertarkę w stojaku odwróconą poza
    podstawę (z ręki nie da się utrzymać wiertła prostopadle do blatu i
    przewiercić blat na wylot wiertłem o mniejszej średnicy niż to w otwornicy,
    a następnie jeszcze raz wiertłem o średnicy wiertła prowadzącego. Zamiast
    wierła prowadzącego w otwornicy zamocować gładki pręt o tej samej średnicy,
    aby bez zbytniego tarcia wchodził w wywiercony otwór. W ten sposób uniknie
    się skrawania wnętrza otworu przez wiertło prowadzące. Nawiercić blat od
    spodu, a następnie wiercić od góry na gotowo. Gdyby otwornica miała
    głębokość mniejszą niż 1/2 grubości blatu trzeba wydłutować (od góry)
    ostrożnie część rdzenia, aby otwornica mogła wejść głębiej. Od góry dlatego,
    żeby podczas dłutowania nie wyłamać powierzchni laminowanej.