eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowaniegłowice termostatyczne elektroniczne - dobry pomysł? › Re: głowice termostatyczne elektroniczne - dobry pomysł?
    From: "tomek" <t...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: głowice termostatyczne elektroniczne - dobry pomysł?
    Date: Wed, 4 Jan 2012 11:50:28 +0100

    > no tak, tylko jak rozwiązać niedogrzanie przedpokoju jeżeli czujnik
    > zamontuję w pokoju / salonie ? Może dobrym rozwiązaniem byłby czujnik
    > pogodowy (rozumiem że on ma czujnik zewnętrzny i wewnętrzny) + te głowice?
    > tyle że to też chyba nic nie zmieni w dogrzewaniu przedpokoju, tu pomogło
    > by jedynie rozdzielenie obiegów...

    Nie rozumiem czemu przedpokój ma być niedogrzany. Kupując grzejniki należało
    dokładnie dobrać ich moc do kubatury pomieszczenia (jeżeli przewymiarowane
    to wszystkie tak samo przeskalowane).

    Przyjmiemy HIPOTETYCZNIE:

    pokój 10m2 - 1500W
    pokój 30m2 - 4500W
    przedpokój 5m2 - 750W

    Więc, jeżeli wszystkie zaczną grzać to przedpokój i pokoje powinny nagrzać
    się tak samo szybko - problem niedogrzania nie powinien występować. Dlatego
    też przy zakupie grzejników ja wybrałęm aluminiowe bo można skręcać zestawy
    z dużą dokładnością. Jeżeli kupuje się stalowe to trzeba odpowiednio
    przewymiarować grzejniki.

    Teraz kwestia pogodówki. Nie jest tak jak piszesz "czujnik pogodowy
    (rozumiem że on ma czujnik zewnętrzny i wewnętrzny)". Czujnik pogodowy jak
    sama nazwa wskazuje - określa pogodę na zewnątrz, a nie w domu. Generalnie
    mierzy on temperaturę na dworze, aby kocioł nie grzał tak samo ciepłą wodą,
    gdy na dworze jest np. +10*C, a gdy przyjdzie zimno -10*C wtedy kocioł
    bardziej podgrzewa wodę. Ze względu na mierzoną temperaturę zewnętrzną -
    kocioł ustala temperaturę zasilania wg. krzywej grzewczej. Tutaj przykładowe
    krzywe: http://obrazki.elektroda.pl/9672746300_1322768760.jp
    Po co to wszystko? Bo kotły kondensacyjne mają najwyższą sprawność, gdy
    grzeją z najmniejszą mocą. Wtedy najwięcej da się wycisnąć z kondensacji.

    Najlepszym rozwiązaniem wg. mnie są:
    + głowice termostatyczne na grzejnikach;
    + pogodówka;
    + regulator pokojowy do kotła;
    I wszystko razem oczywiście.

    Dlaczego pogodówka?
    Pogodówka jak wczesniej wspomniałęm, ze względu na to, że kocioł
    kondensacyjny najlepiej (największa sprawność) pracuje przy niskich
    temperaturach grzania (poczytaj o tzw. punkcie rosy i kondensacji).

    Dlatego głowice termostatyczne?
    Bo mimo, że dobierzemy odpowiednie grzejniki to nie zawsze tak samo szybko
    (praktycznie) nagrzewają się pomieszczenia. To pozwoli zamknąć te zawory w
    pokojach gdzie już się wcześniej nagrzało (np. pracują tam komputery, TV, są
    ludzie). Nie wszędzie też musisz chcieć mieć tak samo ciepło. Dodatkowo:
    jeżeli masz kominek i rozprowadzone ciepło to głowice termostatyczne zamkną
    zawory. Może być tak, że nie wszędzie masz rozprowadzone ciepło z kominka
    wtedy regulator pokojowy do kotła musisz umieścić w pokoju gdzie takie
    ciepło nie trafia. O tym poniżej.

    Dlaczego regulator pokojowy do kotła?
    Nowe domy w miarę dobrze ocieplone tracą około 1*C przez 24h. Tracimy więc
    bardzo mało. Kocioł bez takiego regulatora nie wie, czy w domu jest za zimno
    czy już jest OK. Niby, gdy temperatura jest już w porządku, czyli np.
    osiągnie zadane 21*C to zamkną się zawory termostatyczne. To jednak nie
    kończy sprawy. Poza obiegami do grzejników / podłogówką mamy jeszcze
    doprowadzenie rurami do rozdzielaczy oraz czasami połączenie równoległe
    między rozdzielaczami. Tam woda krąży nawet gdy w domu jest już ciepło i
    generuje niepotrzebne ciepło na rozdzielaczach i rurach doprowadzających.
    Dlatego też, gdy w pokoju jest osiągnięta zadana temperatura to regulator
    pokojowy wyłącza pompę obiegową i kocioł jest w stanie spoczynku (nie bierze
    gazu i prądu). Gdy temperatura w pokoju spadnie poniżej zadanej np. 21*C to
    kocioł załącza się znowu i zaczyna pracę, aby nadrobić stracone ciepło.

    Gdzie umieścić regulator pokojowy?
    W tzw. pomieszczeniu reprezentatywnym. Zazwyczaj ludzie dają regulator w
    salonie, ale ja go dałem do pokoju obok. Dlatego, że w tym pokoju oraz w
    pokoju na górze nie mam rozprowadzonego ciepła z kominka, więc gdy zapalę w
    kominku to muszę grzejnikami dogrzać jeszcze ten pokój + pokój na górze +
    łazienki. Do reszty idzie ciepło z kominka. Jeżeli regulator pokojowy
    umieścił bym w salonie to gdy nagrzałbym kominkiem w domu to kocioł
    wyłączyłby się, a w pokoju obok, gdzie ciepło nie trafia - było by zimno.

    Pompy obiegowe w kotłach mają około 80-100W
    Cena 1kWh to około 0,3731zł
    Jeżeli pompa chodzi przez cały rok to zapłacimy za to około 300zł.
    W lato pompa powinna chodzić tylko gdy grzejemy ciepłą wodę, więc 6 miesięcy
    praktycznie nie wydajemy nic za prąd do pompy 150zł w kieszeni. W zimie
    pompa pracuje o ~połowę mniej czyli 75zł w kieszeni. Dzięki samemu głupiemu
    regulatorowi pokojowemu mamy około 225zł co roku w kieszeni.