  • 1. Data: 2012-01-02 07:01:06
    Temat: głowice termostatyczne elektroniczne - dobry pomysł?
    Od: Lukasz <w...@b...net.pl>

    Witam,
    Istniejąca instalacja (rury pcv w otulinie w ścianach), piec gazowy,
    głowice termostatyczne w grzejnikach, prosty sterownik dobowy z
    czujnikiem. Zamiast tego sterownika planuję wstawić do każdego grzejnika
    głowicę elektroniczną - na której będę mógł ustawić temperaturę - piec
    załączę non stopz pominięciem istniejącego sterownika (bo jak głowice
    przy grzejnikach wyłączą to i piec będzie grzał tylko wodę w obiegu a to
    chyba nie tak dużo?) Dzięki temu w każdym pomieszczeniu będę mógł
    ustawić inną temperaturę - na klatce schodowej wystarczy mi 18-19st. (bo
    to tylko wejście do budynku, nie chodzi się tam w innym celu niż
    wyjście), w pokojach więcej, dzięki temu też grzejnik w kuchni wyłączy
    się w czasie gotowania obiadu, a jak nagrzeje się większość domu to nie
    wyłączy ogrzewania na klatce schodowej.
    Dobry pomysł? są jakieś minusy?

    Lukasz

  • 2. Data: 2012-01-02 08:47:51
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Lukasz napisał:
    > Dobry pomysł? są jakieś minusy?

    Dobry, tylko zostaw jeden grzejnik otwarty, żeby w razie zamknięcia
    wszystkich pozostałych pompa miała którędy przepchnąć wodę - np w łazience.

    pozdr
    Robert G

  • 3. Data: 2012-01-02 08:47:54
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

> [...]
    > pokojach więcej, dzięki temu też grzejnik w kuchni wyłączy się w czasie
    > gotowania obiadu, a jak nagrzeje się większość domu to nie wyłączy

    U siebie mam tak na chwilę obecną zrobione, nie widze minusów.
    Tylko u mnie jeszcze jest podłogówka bez sterownika pogodowego,
    ale narazie uzywam tylko w 2 pomieszczeniach podłogówki reszta to grzejniki
    z regulatorami.

    u nich kupowałem, mają w tej chwili dobrą cenę na ten model
    http://www.conrad.pl/G%b3owica-termostatyczna-Rondos
    tat-HR20-Style.htm?websale7=conrad&pi=615950&ci=SHOP
    _AREA_34153_0812040&ireusocl=1

    tylko wysyłka jest z Niemiec.

  • 4. Data: 2012-01-02 11:33:51
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Dobry pomysł? są jakieś minusy?

    dobry... tylko niepotrzebny...:-)
    te elektroniczne głowice będą robić dokładnie to samo, co zwykłe,
    które posiadasz, no, chyba że zależy ci również na sterowaniu
    czasowym, wtedy elektronika wskazana
    ... a co teraz robi ten sterownik dobowy z czujnikiem? masz też
    podłogówkę?

    pozdrawiam
    s_13

  • 5. Data: 2012-01-02 18:04:37
    Od: Lukasz <w...@b...net.pl>

    W dniu 2012-01-02 12:33, s_13 pisze:

> [...]
    > czasowym, wtedy elektronika wskazana
    > ... a co teraz robi ten sterownik dobowy z czujnikiem? masz też

    podłogówkę będę robił w przyszłości elektryczną (zniżka na prąd
    właściciela licznika :)
    Dom w uproszczeniu składa się z trzech pięter: parter na którym jest
    tylko jedno pomieszczenie i przedpokój z klatką schodową, piętro na
    którym jest salon i kuchnia i II piętro z dwoma pokojami i łazienką.
    Czujnik tymczasowo zamontowałem na II piętrze, jakby miał zostać
    musiałbym go przenieść na 1piętro - bo jest niedogrzane. Parter w ogóle
    żyje swoim rytmem - nie chcę tam mieć za ciepło, nie chcę też tam mieć
    czujnika bo chcę ustawiać temperaturę w części mieszkalnej a nie w
    przedpokoju. Przez to jak góra się nagrzeje wyłącza ogrzewanie także na
    parterze - przez to pomieszczenie jest niedogrzane. Dzięki termostatom
    mógłbym ustawić w każdym pomieszczeniu inną temperaturę - w przedpokoju
    np. 19st., w kuchni grzejnik sam by się wyłączał w czasie gotowania
    (teraz pewnie by grzał - jakby był, bo jeszcze ściany nie domurowałem
    :P). Nawet jakbym czujnik przeniósł na 1 piętro to znowu na II byłoby
    cieplej niż na pierwszym...

    Lukasz

  • 6. Data: 2012-01-03 17:51:09
    Od: "tomek" <t...@...pl>

    Użytkownik "Lukasz" <w...@b...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pokojach więcej, dzięki temu też grzejnik w kuchni wyłączy się w czasie
    > gotowania obiadu, a jak nagrzeje się większość domu to nie wyłączy

    Ja kupiłem takie głowice i działają tak jak działać powinny. Jednakże
    oszczędność przyniosła dopiero pogodówka i termostat pokojowy. Prawda jest
    taka, że w "dzisiejszych" domach po odłączeniu ogrzewania temperatura
    spadnie za 24h o około 1*C. Wnioskując: nie ma możliwości sterowania takimi
    głowicami, bo tak szybko się dom nie wychładza.

    Podłączając termostat pokojowy do kotła, będzie on go wyłączał (w tym
    również pompę obiegową), aż do momentu gdy temperatura faktycznie spadnie w
    pokoju. Gdy masz zakrecone wszystkie głowice to "niby" oszczędzasz, ale
    pompka obiegowa i kocioł może pracować dalej i będzie grzał cały czas rury
    idące do rozdzielaczy i same rozdzielacze, a to tylko niepotrzebne grzanie.
    Radzę więc zainwestować w czujnik temperatury zewnętrznej, żeby kocioł grzał
    zawsze z jak najmniejszą temperaturą wg. krzywej grzewczej i żeby się
    wyłączał, gdy dom jest nagrzany.

  • 7. Data: 2012-01-03 18:32:05
    Od: Lukasz <w...@b...net.pl>

    W dniu 2012-01-03 18:51, tomek pisze:
> [...]
    > zawsze z jak najmniejszą temperaturą wg. krzywej grzewczej i żeby się

    no tak, tylko jak rozwiązać niedogrzanie przedpokoju jeżeli czujnik
    zamontuję w pokoju / salonie ? Może dobrym rozwiązaniem byłby czujnik
    pogodowy (rozumiem że on ma czujnik zewnętrzny i wewnętrzny) + te
    głowice? tyle że to też chyba nic nie zmieni w dogrzewaniu przedpokoju,
    tu pomogło by jedynie rozdzielenie obiegów...

    Lukasz

  • 8. Data: 2012-01-04 10:04:54
    Od: J_K_K <j...@i...fm>

    W dniu 2012-01-03 19:32, Lukasz pisze:
    > no tak, tylko jak rozwiązać niedogrzanie przedpokoju jeżeli czujnik
    > zamontuję w pokoju / salonie ?

    Proponuję czujnik / sterownik bezprzewodowy,
    który można sobie ustawiać w dowolnym miejscu :-)

    --
    Pzdr

    JKK

  • 9. Data: 2012-01-04 10:50:28
    Od: "tomek" <t...@...pl>

> [...]
    > tyle że to też chyba nic nie zmieni w dogrzewaniu przedpokoju, tu pomogło

    Nie rozumiem czemu przedpokój ma być niedogrzany. Kupując grzejniki należało
    dokładnie dobrać ich moc do kubatury pomieszczenia (jeżeli przewymiarowane
    to wszystkie tak samo przeskalowane).

    Przyjmiemy HIPOTETYCZNIE:

    pokój 10m2 - 1500W
    pokój 30m2 - 4500W
    przedpokój 5m2 - 750W

    Więc, jeżeli wszystkie zaczną grzać to przedpokój i pokoje powinny nagrzać
    się tak samo szybko - problem niedogrzania nie powinien występować. Dlatego
    też przy zakupie grzejników ja wybrałęm aluminiowe bo można skręcać zestawy
    z dużą dokładnością. Jeżeli kupuje się stalowe to trzeba odpowiednio
    przewymiarować grzejniki.

    Teraz kwestia pogodówki. Nie jest tak jak piszesz "czujnik pogodowy
    (rozumiem że on ma czujnik zewnętrzny i wewnętrzny)". Czujnik pogodowy jak
    sama nazwa wskazuje - określa pogodę na zewnątrz, a nie w domu. Generalnie
    mierzy on temperaturę na dworze, aby kocioł nie grzał tak samo ciepłą wodą,
    gdy na dworze jest np. +10*C, a gdy przyjdzie zimno -10*C wtedy kocioł
    bardziej podgrzewa wodę. Ze względu na mierzoną temperaturę zewnętrzną -
    kocioł ustala temperaturę zasilania wg. krzywej grzewczej. Tutaj przykładowe
    krzywe: http://obrazki.elektroda.pl/9672746300_1322768760.jp
    Po co to wszystko? Bo kotły kondensacyjne mają najwyższą sprawność, gdy
    grzeją z najmniejszą mocą. Wtedy najwięcej da się wycisnąć z kondensacji.

    Najlepszym rozwiązaniem wg. mnie są:
    + głowice termostatyczne na grzejnikach;
    + pogodówka;
    + regulator pokojowy do kotła;
    I wszystko razem oczywiście.

    Dlaczego pogodówka?
    Pogodówka jak wczesniej wspomniałęm, ze względu na to, że kocioł
    kondensacyjny najlepiej (największa sprawność) pracuje przy niskich
    temperaturach grzania (poczytaj o tzw. punkcie rosy i kondensacji).

    Dlatego głowice termostatyczne?
    Bo mimo, że dobierzemy odpowiednie grzejniki to nie zawsze tak samo szybko
    (praktycznie) nagrzewają się pomieszczenia. To pozwoli zamknąć te zawory w
    pokojach gdzie już się wcześniej nagrzało (np. pracują tam komputery, TV, są
    ludzie). Nie wszędzie też musisz chcieć mieć tak samo ciepło. Dodatkowo:
    jeżeli masz kominek i rozprowadzone ciepło to głowice termostatyczne zamkną
    zawory. Może być tak, że nie wszędzie masz rozprowadzone ciepło z kominka
    wtedy regulator pokojowy do kotła musisz umieścić w pokoju gdzie takie
    ciepło nie trafia. O tym poniżej.

    Dlaczego regulator pokojowy do kotła?
    Nowe domy w miarę dobrze ocieplone tracą około 1*C przez 24h. Tracimy więc
    bardzo mało. Kocioł bez takiego regulatora nie wie, czy w domu jest za zimno
    czy już jest OK. Niby, gdy temperatura jest już w porządku, czyli np.
    osiągnie zadane 21*C to zamkną się zawory termostatyczne. To jednak nie
    kończy sprawy. Poza obiegami do grzejników / podłogówką mamy jeszcze
    doprowadzenie rurami do rozdzielaczy oraz czasami połączenie równoległe
    między rozdzielaczami. Tam woda krąży nawet gdy w domu jest już ciepło i
    generuje niepotrzebne ciepło na rozdzielaczach i rurach doprowadzających.
    Dlatego też, gdy w pokoju jest osiągnięta zadana temperatura to regulator
    pokojowy wyłącza pompę obiegową i kocioł jest w stanie spoczynku (nie bierze
    gazu i prądu). Gdy temperatura w pokoju spadnie poniżej zadanej np. 21*C to
    kocioł załącza się znowu i zaczyna pracę, aby nadrobić stracone ciepło.

    Gdzie umieścić regulator pokojowy?
    W tzw. pomieszczeniu reprezentatywnym. Zazwyczaj ludzie dają regulator w
    salonie, ale ja go dałem do pokoju obok. Dlatego, że w tym pokoju oraz w
    pokoju na górze nie mam rozprowadzonego ciepła z kominka, więc gdy zapalę w
    kominku to muszę grzejnikami dogrzać jeszcze ten pokój + pokój na górze +
    łazienki. Do reszty idzie ciepło z kominka. Jeżeli regulator pokojowy
    umieścił bym w salonie to gdy nagrzałbym kominkiem w domu to kocioł
    wyłączyłby się, a w pokoju obok, gdzie ciepło nie trafia - było by zimno.

    Pompy obiegowe w kotłach mają około 80-100W
    Cena 1kWh to około 0,3731zł
    Jeżeli pompa chodzi przez cały rok to zapłacimy za to około 300zł.
    W lato pompa powinna chodzić tylko gdy grzejemy ciepłą wodę, więc 6 miesięcy
    praktycznie nie wydajemy nic za prąd do pompy 150zł w kieszeni. W zimie
    pompa pracuje o ~połowę mniej czyli 75zł w kieszeni. Dzięki samemu głupiemu
    regulatorowi pokojowemu mamy około 225zł co roku w kieszeni.

  • 10. Data: 2012-01-04 11:16:48
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik tomek napisał:
    > Cena 1kWh to około 0,3731zł

    Ogólnie wywód ok... :-), tylko gdzie masz taką cenę prądu?, bo u mnie
    jakoś więcej wychodzi - coś ok 59 gr/kWh - w taryfie G11.

    pozdrawiam
    Robert G.