    From: Adam Szendzielorz <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: grubość ocieplenia domu ...
    Date: Wed, 7 Oct 2009 12:48:52 -0700 (PDT)

    On 7 Paź, 19:20, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    To bedzie znowu dlugi watek i burzliwa dyskusja ;)

    > jeśli budujesz dom pasywny to tak dawaj te 18cm.

    Ja wlasnie daje dokladnie 18cm :-)

    > ale pytam sie:
    >
    > jakie okna dajesz?  jaki współczynnik zakładam, że co najwyżej 0.8 no i
    > oczywiście montaż ze wszelkimi szykanami (taśmy membrany itp?

    Nie ma to zbyt wiele wspolnego jakie da okna (o czym pewnie dobrze
    wiesz) tylko gdzie je umiesci. Ja mam stosunek okien (nie liczac
    dachowych) do scian zew. - 120m2 (sciana) i 30m2 (okna) - mam duze
    wykusze, ktore by sie zdawalo do domu energooszczednego sie wogole nie
    nadaja. Ale wszystko jest od strony poludniowej i zachodniej. I teraz
    bilans wyglada o tak:

    Straty:
    - Ściana zewnętrzna - 4103 kWh - 15%
    - Okno (świetlik) zewnętrzne - 4804 - 18%

    Aaalleeee, Zyski:
    - Zyski od słońca - 4876 kWh - 67%

    Przy czym wszedzie zalozylem okna o wspolczynniku U -> 1,6, a niektore
    (szczegolnie te wieksze) maja u mnie ok 1,2 - 1,3. Takze jak widac -
    co z tego ze jest tyle okien, skoro one daja wiecej zyskow niz
    strat :)

    Jestem wlasnie na etapie robienia podlogowki wiec w koncu mam
    *solidnie* (co do kazdego cm) przeliczona moja chalupe, na faktycznych
    danych (bo w stosunku do projektu jakiestam zmiany byly;) wiec kto
    chce to moge na szybko wprowadzac rozne kombinacje ze zmiana
    ocieplenia etc :)

    W tej chwili roznica miedzy 8cm styro na scianach (a jak pisalem mam
    ich stosunkowo niewiele - 120m2) do 18cm to:

    - 18cm: Roczne zapotrzebowanie na ciepło do ogrzewania Q!-h!=: 19518
    kWh/rok
    - 8cm: Roczne zapotrzebowanie na ciepło do ogrzewania Q!-h!=: 22391
    kWh/rok

    Roznica to 2873kWh -> ogrzewajac gazem, zakladajac te srednie 0,15
    pln / kWh to mamy oszczednosc rzedu 430 pln / rok.
    10cm grubszy styro na 120m2 to 12m3, ktore obecnie kosztuje mnie 1200
    pln. Jak widac - po 3 latach nam sie to zwraca :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.