    From: "Maxim" <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: hałaśliwy okap -co robić?
    Date: Wed, 09 Feb 2011 07:09:32 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > No wiesz, ja nie wiem, co tam sobie fachowcy bez wykształcenia fizycznego

    > wymyślają (że niby w gładkim będzie głośniej), ja po prostu logicznie

    > bazuję choćby na analogii do strun głosowych jako fałd w przewodzie - kiedy

    > struny/fałdy są w zaniku, powietrze tłoczone z płuc/wentylatora wydostaje

    > się bezgłośnie, a kiedy struny/fałdy istnieją, to wpadają w drgania pod

    > wpływem tłoczonego z płuc powietrza) i głos się wydobywa.

    > I uważam, że pofałdowana powierzchnia wewnętrzna rury w połączeniu z

    > wentylatorem to źródło hałasu, a gładka nie.

    Miałem podobnie i w tym wypadku spiro okazała się lepsza niż gładka, sztywna
    rura! Ponadto u nas te gładkie przewody były na sztywno spięte z kolektorem
    wspólnym też blaszanym i całość przenosiła drgania i hałas na wszystkie
    mieszkania w bloku. Dopiero spiro 15 cm doprowadzone do pionu pomogło. Tak, że
    nie atakowałbym tak mocno spiro, gdyż one wnoszą do układu elastyczność. Ale
    oczywiście każdy przypadek jest inny, więc może metoda prób... :)