  • Data: 2010-01-27 10:11:34
    Temat: Re: ile obiegow w CO
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "bulba008" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:hjnudq$mjb$1@news.onet.pl...

    > jeszcze raz:

    Na tym etapie sadze, ze Jackare ma racje. Tyle ze z tymi fachowcami, ech
    szkoda gadac....
    Dopisze tylko co moim zdaniem uzupelniajac to co napisali inni bys mial o
    czym myslec analizujac caly watek. :-)

    > - piec gazowy kondensacyjny
    > - podlogowka salon, kuchnia, wc, laz, hall (w salonie niestety panele
    > musza byc - czy generuje to duze straty ciepla w dol fundamentu?) - ok
    > 70m2

    Nie generuje o ile bedzie odpowiednia warstwa styropianu pod posadzka.
    Minimum to 10cm, ale przy panelach to blizej 12cm, 14 - 15 bedzie OK.
    Podlogowka sklada sie z petli co pewnie oczywiste. Kazda z nich moze miec
    odpowiednia dlugosc i zwykle nie moze przekraczac 120m. A zatem przy
    wiekszych pomieszczeniach petli musi byc co najmniej dwie. By wiedziec ile
    potrzeba bedzie rury, konieczna bedzie znajomosc rozstawu petli, przewaznie
    od 10cm do 20cm. Przyjmijmy zatem rozstaw co 10cm jako latwiejszy w
    obliczeniach. Na metrze kwadratowym bedzie: 1m^2/10cm=10 odcinkow rury
    dlugosci 1m, czyli 1m^2 to 10m biezacych rury. Oczywiscie w przyblizeniu, bo
    realnie wyjdzie nieco mniej.
    Aby nie przekroczyc max. dlugosci petli przy rozstawie 10cm mozemy ulozyc
    max powierzchnie 12m^2. Czyli jezeli pomieszczenie ma 20m^2 to potrzebne
    beda dwie petle o dlugosci ok. 100m kazda. Rzecz jasna jezeli rozstaw bedzie
    rzadszy, co np. 15cm ro rury na metrze uklada sie mnie, a wiec i
    powierzchnia do ulozenia bedzie wieksza.
    Kazda petla to oddzielny obieg rozdzielacza. Rozdzielacz musi miec tyle
    obiegow ile jest petli i najlepiej na tym samym poziomie co podlogowka,
    czyli jeden na gorze o ile jest tam podlogowka i jeden na dole. Poniewaz
    dlugosc petli jest ograniczona to rozdzielacz najlepiej jest zamontowac w
    srodku, miedzy pomieszczeniami z podlogowka. I sprawa bardzo wazna, nie
    brana pod uwage przez niektorych fachmanow od podlogowek, petle projektuje
    sie dopiero po zaprojektowaniu dylatacji. Innymi slowy, dylatacje posadzki
    determinuja sposob prowadzenia i ulozenia petli.

    > - syplianie 4 szt grzejniki ok 60 m2
    > - garaz - grzejnik 40m2
    > - poddasze uzytkowe 40m2 - grzejniki

    O grzejnikach nie ma co pisac, bo to oczywiste. Montujesz rozdzielacz z
    tyloma obiegami ile jest grzejnikow. Do kazdego grzejnika oddzielne
    podlaczenie. Sprawa prosta jak drut. Pozostaje dobor grzejnikow do
    zapotrzebowania.

    > Czym to sensownie sterowac? - w sypialniach kazdy lubi inna temp do spania

    Najprosciej glowice termostatyczne, ale nie koniecznie.

    > Jak tym sensownie sterowac najlepiej zadajac temp w poszczegolnych
    > pomieszczeniach na stale a piec sobie tym steruje.

    Masz sporo podlogowki. Ja calosc bym rozdzielil na dwa obiegi: podlogowka i
    grzejniki. W calym obiegu podlogowki temp. utrzymuje jeden mieszacz, obieg z
    grzejnikami ma temp. kotla. Caloscia steruje sterownik pogodowy z
    mozliwoscia sterowania dwoma niezaleznymi obiegami w tym jednym z
    mieszaczem. To zwykle nie jest wyposazenie standardowe kotla. Calosc spinasz
    w sprzegle hydraulicznym i zasilasz kotlem. Kazdy z obiegow ma swoja pompe,
    czyli bedziesz mial trzy: podlogowka, grzejniki i ta w kotle. Sterowanie
    polega na dobraniu odpowiedniej krzywej grzewczej i takie ustawienie
    przeplywow, ktore gwarantuje utrzymanie wlasciwej temperatury zarowno w
    podlogowce jak i w grzejnikach. Dla tego grzejniki nie musza miec glowic,
    nie znaczy, ze nie moga. :-)
    Osobiscie sceptycznie podchodze do umieszczania sterownika w najzimniejszym
    pomieszczeniu w ukladach z podlogowka. Ma to sens z grzejnikami i glowicami
    termostatycznymi, ale podlogowka to zupelnie inna charakterystyka pracy i
    moim zdaniem niestety nie ma szans sprawnie dzialac.

    > Jak odpale kominek to piec zmniejszy ruch w CO poprzez podniesienie
    > ogolnej temp pow w okolicach kominka.

    Kominek jak sadze bedzie w salonie, tam gdzie podlogowka, czyli problem. Tez
    tak mam.
    Sklaniam sie do rezygnacji z wplywu temp. wewnetrznej na sterowanie temp. w
    domu, bo z kominkiem jak by nie robil to i tak sie nie da. Calosc, wszystkie
    obiegi trzeba bedzie tak wyregulowac, by mogly utrzymac wlasciwa temp.
    wylacznie w oparciu o krzywa grzewcza. Niestety nie bedzie to latwe tylko
    nie mam pomyslu jak inaczej rozsadnie zmiescic tu kominek.

    Aha, sciagnij sobie PDF ze strony np. Kisana, tam bedziesz mial wiekszosc
    ladnie opisana.

    Pozdro.. TK