  • Data: 2012-05-12 09:41:09
    Temat: Re: instalacja elektryczna do domu - jak zrobic samemu
    Od: Plumpi <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-05-11 21:52, news pisze:

    > To nie są żadne kolka złotych ale setki, albo i grube tysiaki!!!
    > A niektórzy ludzie tacy jak elektronik Piotr z prądem i pomiarami ma
    > pewnie większe obeznanie niż niejeden certyfikowany elektryk więc on
    > sobie tą instalację na pewno zrobi lepiej i bezpieczniej, jak widzisz to
    > nie tylko kwestia pieniędzy!

    Kolego! To, że ktoś jest elektronikiem nie oznacza, że ma pojęcie w
    instalacjach elektrycznych. Poza znajomością prawa Ohma, niezbędna jest
    wiedza z zakresu norm i prawa. Mam tego dowód, ponieważ podlegli mi
    pracownicy to głównie elektronicy i to dobrzy elektronicy, którzy na co
    dzień naprawiają elektronikę i pracują przy tym po 20-30 lat. Kilku z
    nich nie udało się zdać egzaminu na świadectwa kwalifikacyjne w zakresie
    pomiarów ochronnych. Po prostu komisje egzaminacyjne stwierdziły, że nie
    posiadają oni wystarczającej wiedzy. W efekcie końcowym te świadectwa
    kwalifikacyjne mam tylko ja i jeden z pracowników, reszta posiada tylko
    E i D bez pomiarów ochronnych.
    U nas komisje egzaminacyjne naprawdę przykładają się do swojej roboty. O
    ile z E czy nawet D nie robią większych problemów o tyle z pomiarami
    ochronnymi naprawdę trzeba się wykazać, aby nie zostać udupionym.
    Ponieważ w komisjach zasiadają "stare wygi", elektrycy i energetycy to
    często zadają pytania typowo praktyczne, na które odpowiedź zna tylko i
    wyłącznie ten, kto naprawdę ma co najmniej kilka lat praktyki w zawodzie
    i posiada szeroką wiedzę w tym zakresie.
    Dla przykładu jedno z zadanych mi pytań na egzaminie, który zdawałem 2
    lata temu: "Mamy układ sieci IT. Gdzieś przy maszynie (silniku)
    następuje doziemienie jednej z faz. Proszę mi powiedzieć jakie pojawią
    się wskazania na woltomierzach zainstalowanych w podstacji elektrycznej
    (tu dodatkowy rysunek układu oraz podłączonych woltomierzy)? Jak się
    zachowają zabezpieczenia?"
    Powiem, że musiałem nieźle się nagłówkować, aby odpowiedzieć na to
    pytanie i przypomnieć sobie zachowanie takiej sieci sprzed 25 lat, kiedy
    po raz ostatni miałem styczność z układami sieci IT. Obecnie takich
    układów sieci się nie stosuje, ale jeszcze istnieją w niektórych
    zakładach, gdzie także wykonuje się pomiary ochronne i trzeba je znać.