    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: jak ustawic-wyregulowac solary
    Date: Mon, 2 Mar 2009 14:54:43 +0100

    > Ja to rozumiem, to co pisalem znalazlem gdzies w necie zeby nie zamarzalo.
    > A Twoj sposob ciekawy, skuteczny niestety tylko przy plaskich.
    > Prozniowe z racji azurowej budowy sa chyba mniej narazone na zasniezanie.

    To zależy jakie, bo też są takie z dodakowymi lustrami i szybą.

    Jeżeli chodzi o kolektory próżniowe to ten układ raczej nie zda egzaminu z
    dwóch powodów:
    1. Próżnia jest zbyt dobrym izolatorem termicznym i jedyne ciepło, które
    jest emitowane to tylko poprzez promieniowanie podczerwone.
    2. Kolektory próżniowe działają na innej zasadzie niż kolektory tradycyjne.
    Działają one na zasadzie podobnej do lodówki, gdzie w układzie kapilar
    następuje odparowanie (w rurze), a następnie skroplenie (w kolektorze
    zbiorczym kolektora słonecznego, przez który przepływa glikol) niewielkiej
    ilości pary wodnej.

    Nie mam pojęcia na ile można zmienić kierunek przepływu ciepła w takich
    kolektorach, bo nigdy nie sprawdzałem mojej automatyki na kolektorach
    próżniowych. Montowałem ją tylko do kolektorów tych najprostszych,
    panelowych.