    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: jak ustawic-wyregulowac solary
    Date: Mon, 2 Mar 2009 19:22:56 +0100

    > Jak to sie spisywalo w praktyce?

    Całkiem dobrze, ale tylko na panelowych, bo z próżniowymi nie miałem okazji.
    Z resztą nawet bym nie próbował, bo myślę, że to i tak by nie działało.

    > BTW, wlasnie sobie dlubie taki zintegrowany sterownik, mam juz caly
    > hardware dzialajacy, z tym, ze dodatkowo to steruje cyfrowo pompami
    > Grundfosa UPE i kotlem Vailanta.

    Już dokładnie nie pamiętam wszystkich funkcji i algorytmów, ale sterował on
    napewno:
    Pompką cyrkulacyjną kotła węglowego.
    Pompką ładującą zasobnik CWU z kotłów.
    Pompką obiegową grzejników.
    Pompką ładującą zasobnik CWU z kolektora.
    Sterowanie wejściami w kotłach dla regulatorów pokojowych (blokowanie
    kotłów)
    Sterowanie serwomechanizmem obracającym kolektor za słońcem.

    > Mozesz podrzucic jakies zrzuty menu, ktore zaimplementowales?

    Oj to musiał bym się doszukać na płytach. Z całą pewnością gdzieś to
    zarchiwizowałem, ale nie mam tego akurat pod ręką na komputerze.
    Żadnego egzemplarza wolnego także nie mam. Wszystko poszło do ludzi.

    Spróbuję go opisać:

    Sterownik posiadał wyświetlacz LCD 24x2 , a na nim wyświetlane były przez
    cały czas w stałych, opiasnych na folii miejscach:

    Temperatura startu pompy cyrkulacyjnej kotła węglowego
    Temperatura dogrzewania CO przez kocioł węglowy.
    Temperatura dogrzewania CO przez kocioł gazowy.
    Temperatura dogrzewania CWU.
    Aktualny czas, sygnalizacja stanów alarmowych oraz komunikatów.
    Sygnalizacja pracy pompy cyrkulacyjnej kotła węglowego.
    Sygnalizacja z jakiego źródła zasilane jest obecnie CO (kocioł węglowy /
    kocioł gazowy)
    Sygnalizacja z jakiego źródła ładowane jest obecnie CWU (CO / kolektor)
    Wybór programów - tu różne konfiguracje pracy zestawu oraz dodatkowa
    funkcja rozmrażania kolektora
    Aktualna temperatura kotła węglowego.
    Aktualna temperatura CO
    Aktualna temperatura CWU
    Aktualna temperatura kolektora
    Pozycja kolektora

    Tu małe wyjaśnienie. "Pozycja kolektora" to była pozycja ustawienia
    serwomechanizmu. Sterownik sterował także silniczkiem krokowym, który
    obracał kolektorem i w czasie dnia ustawiał kolektor podążając za słońcem.
    Ale tak naprawdę później zrezygnowałem z tego, ponieważ zimą przy
    kolektorach panelowych serwo potrafiło się zacinać, a dodatkowo dochodziło
    do rozszczelniania giętkich węży łączących sam kolektor z przyłączem.
    Sterowanie to w zasadzie powstało do współpracy kolektorami zwierciadlanymi
    do obracania zwierciadła, ale kolektory te były zbyt drogie i nie miałem
    okazji z nimi poeksperymentować :)

    Później z wykorzystaniem tych samych wyjść kombinowałem ze sterowaniem
    zaworu trójdrożnego.

    > Co zastosowales do regulacji, zwykly PID?

    PID ? Do czego ? :))))
    Zwykły regulator dwustawny z pompowaniem ciepła z kolektora.
    Pompowanie polegało na tym, że sterownik porównywał temperaturę CWU i
    kolektora.
    Pompka kolektora była załączana wtedy, kiedy temperatura kolektora była
    wyższa od temperatury CWU o zadaną histerezę.
    Kiedy sterownik wykrywał brak przyrostu temperatury na kolektorze o wartość
    histerezy w określonym czasie to przełączał ładowanie na kotły.
    Tu kolejny priorytet sprawdzał temperaturę kotła węglowego i jeżeli była na
    odpowiednim poziomie to ładował CWU oraz CO z kotła węglowego. W przeciwnym
    wypadku pracował kocioł gazowy.

    Wszystkie funkcje i nastawy wykonywało się po wcześniejszym wciśnięciu
    pokrętła na czas dłuższy niż 3 sekundy. Po tym pojawiały się migające
    nawiasy obejmujące ustawiany parametr. Pokrętłem kręcąc w prawo lub w lewo
    można było dokonać nastawy. Kolejne krótkie naciśnięcie powodowało zapisanie
    nastawy do EEPROM i przejście do następnego parametru. Kolejne krótkie
    naciśnięcia powodowały sekwencyjne wybieranie kolejnych nastaw w kółko.
    Ponowne dłuższe przyciśnięcie powyżej 3 sekundy powodowało wyjście z trybu
    programowania. Wyjście z trybu programowania także się odbywało po upływie
    określonego czasu, w którym nie przyciśnieto lub nie przekręcono pokrętła.