  • Data: 2009-07-18 10:25:15
    Temat: Re: jeszcze coś - strefa ochronna
    Od: "Czeresniak" <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "bhg" <b...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:h3rrgd$3i2$1@inews.gazeta.pl...

    > kosztów.

    > Bardzo dziękuję za informację, dokładnie o to mi chodziło. Jest dość
    > prawdopodobne, ze jednak kable wiszą niżej niz to przewiduje norma, na oko
    > wydaje mi sie, że to jest mniej niz 5m - tyle ze "na oko" to zaden
    > pomiar;)
    > Widzę, że jesteś zorientowany w temacie, więc pozwole sobie na jeszcze
    > jedno
    > pytanie. Czy coś takiego jak szerokość stref ochronnych wokół linii
    > energetycznych jest regulowane polską normą (np tą którą podałam wyżej,
    > albo
> [...]

    Jest takie rozporządzenie o usytuowaniu budynków do ściągniecia z internetu
    tam możesz poszukać czy jest coś napisane o budowaniu budynku obok linii.
    Jeśli chodzi o budowanie linii obok budynku to dla linii napowietrznej o
    napięciu 15kV odległość skrajnego przewodu od:
    - trudnodostępnej części budynku to ok. 1,85m
    - łatwodostępnej częśći budynku to ok. 2,85m
    Napisałem ok. ponieważ trzeba by było znać dokładne parametry konstrukcyjne
    linii, ale różnica byłaby rzędu max +/-0,3m.
    Pozostaje jedynie problem z określeniem co jest trudnodostępną cześcią
    budynku, ale przyjmuje się miejsca w, których człowiek nie może się znaleźć
    przez przypadek np. dach, komin.

    Jeśli chcesz wywalczyć przesunięcie linii na koszt Zakładu Energetycznego to
    masz praktycznie zerową szansę.
    Jest małoprawdopodobne, żeby linia pod względem technicznym była źle
    wybudowana ponieważ z reguły stosuje się "standardowe" opracowania a
    przypadkowe uchybienia najprawdopodobniej zostały by wychwycone przez nadzór
    budowy.
    Jeśli chcesz usunąć linię to trzeba szukać raczej prawnych kruczków
    związanych z wybudowaniem linii na danej działce bez pozwolenia itp.
    Niestety w tym przypadku problemem może się okazać nowa ustawa regulujaca
    pozyskanie gruntów pod inwestycje celu publicznego i jeśli linia stoi w tej
    chwili nielegalnie to może zostać zalegalizowana, aczkowiek dostaniesz
    odszkodowanie.
    Jeśli bardzo przeszkadza ta linia to można ja przebudować np. na linię
    kablową ale własnym kosztem i staraniem.
    Jednym słowem jeśli chodzi o dom jednorodzinny to koszty takiej operacji, w
    porównaniu do kosztów budowy domu, zapewne spowodują, że pozostawisz tą
    linię tak jak jest.

    Pozdrawiam
    Darek