    From: "kurdebalans" <n...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: [kanalizacja] odzysk ciepła z pralki
    Date: Wed, 15 Jun 2011 00:36:22 +0200

    Użytkownik <b...@k...math.uni.lodz.pl> napisał w wiadomości
    news:it8kod$8vq$1@node2.news.atman.pl...
> [...]
    > miałoby sens poprowadzić rurę w "N"-kę, taki jakby wysoki syfon. Wtedy
    > gorąca woda z pralki oddałaby ciepło do garażu. Pojawia się jednak kilka
    > pytań
    >
    > - na lato lepiej niech spłynie do kanalizy, więc przydałyby się jakieś
    > trójniki i zawór na dole. Są w ogóle zawory do kanalizy?
    > - Czy to się nie będzie zapychać piaskiem i innym dziadostwem z prania?
    > Chociaż z drugiej strony mając wspomniany zawór można ten "syfon"
    > przepłukać.
    > - czy rury kanalizacyjne przystosowane są do długotrwałego przebywania
    (To powinno być pierwsze pytanie)
    - Nie ma

    skoro po praniu jest najczęściej
    > płukanie w zimnej wodzie? Myślę że jeśli syfon pomieści objętość wody
    > na całe pranie, to by działało.
    >
    > bajcik

    Nie potępiam kolegi w całej rozciągłości.
    Koncepcja przeciwprądu tudzież odzysku ciepła tam gdzie tylko możliwe ma
    sens i zastosowanie w przemysłowych instalacjach które pracują przy
    znacznych różnicach temperatur i w ruchu ciągłym.
    Dla Twojego przypadku to skrajnie nieopłacalne.
    Pralka na jeden cykl zużywa około czterdzieści kilka litrów wody.
    Pranie wstępne, zasadnicze, 3-4 płukania.
    Dale to około 4-6 napełnień pralki.
    Tylko pranie wstępne i zasadnicze odbywa się z grzaniem.
    Płukania są na zimno.
    czterdzieści kilka / 4-6 = ~ 10L
    Woda w rurach ma 8-10st. C
    Większość proszków do prania wymaga temperatury 30st. C.
    30-10=20st. C
    Na podgrzanie 10L o 20 st. C potrzeba 200.000 Cal czyli
    200.000 /4,19 = 47,700 dzuli (wat* sekunda) czyli 47,7 KW*s
    czyli 0,01325 KWh (myślę że się nie pomyliłem w rachunkach)
    Oto Twoja oszczędność.
    Myślę że lepiej zakombinować jak do pralki dostarczyś wodę cieplejszą

    W moim mieście jest kryty basen kapielowy z takim pomysłem na odzysk ciepła
    w procesie wymiany wody.
    Władza sie chwali na prawo i lewo tą instalacją która na siebie nie zarobi
    nigdy.
    No, ale władza kupuje nie za swoje.
    X. x.